Vierde genomineerde Teacher of the Year 2016: Maria Forlenza

De vierde genomineerde voor de jaarlijkse Teacher of the Year Award is bekend: universitair docent bij Immunologie en celbiologie Maria Forlenza.
Linda van der Nat

Resource en Teacher of the Year-jurylid Teun Fiers verrasten Forlenza toen zij op weg was van haar kamer in Zodiac naar een afspraak. De nominatie kwam als een verrassing voor de Italiaanse. ‘Wat leuk! Ik had het niet meer verwacht, omdat het zo lang duurde.’

Forlenza werd vorig jaar voor het eerst genomineerd voor de Teacher of the Year Award. Ze stond ook eerder op de longlist. ‘Het is altijd een eer, ik ben er heel blij mee.’ Ze roemt haar groep studenten, die dit jaar erg goed was. ‘Ik heb een hele goede cursus gehad, dus ik had hier stiekem wel een beetje op gehoopt.’

De jury van Teacher of the Year noemt Maria Forlenza een ‘gepassioneerd docent met vernieuwende ideeën, die het maar saai vindt dat universiteit om vijf uur sluit’. In het contact met haar studenten is ze in het begin streng, maar naar het einde toe steeds vriendelijker.

Vorige week werd al bekend gemaakt dat André van Lammeren, Ute Sass-Klaassen en Roel Dijksma in de race zijn om beste docent van 2016 te worden. Binnenkort volgt de laatste genomineerde voor de Teacher of the Year Award. Wie zich in 2016 Teacher of the Year mag noemen, wordt op 21 april bekendgemaakt tijdens een feestelijke ceremonie waarop ook de onderwijsbonussen worden uitgereikt. De Teacher of the Year Award is een initiatief van het Universiteitsfonds Wageningen.

De overige genomineerden van 2016