Vier op tien Nederlandse eerstejaars op WUR nog kamerloos

Bijna 40 procent van de Nederlandse eerstejaars had tijdens de Annual Introduction Days (AID) nog geen kamer in Wageningen en omstreken. Dat blijkt uit een peiling van Resource. Veel studenten moeten noodgedwongen op en neer reizen, met soms reistijden van zeven uur per dag.
Albert Sikkema,Lieke de Kwant

Aankomende eerstejaars studenten zonder kamer kamperen op de speciale AID-camping tijdens de introductieweek. © Guy Ackermans

305 Nederlandse eerstejaars studenten vulden de vragenlijst in. Van die groep wilde 86 procent een kamer in Wageningen, 14 procent bleef liever thuis wonen. Van de groep die een kamer in Wageningen zocht, had 47 procent een vaste kamer gevonden en 15 procent een tijdelijke kamer. De andere 38 procent zocht nog een kamer.

De meerderheid van deze kamerzoekers (65 procent) gaat de komende maanden noodgedwongen op en neer reizen naar Wageningen vanuit het ouderlijk huis. Hun gemiddelde reistijd bedraagt 3 uur per dag, met uitschieters naar 7 uur, blijkt uit de peiling. Ruim een kwart van de studenten gaat logeren bij familie, vrienden of kennissen, een handvol wil gaan kamperen of ‘heeft nog geen idee’.

Studentenhuis

De Nederlandse studenten die wel een kamer hebben gevonden, zitten overwegend bij particuliere kamerverhuurders. 43 procent zit in een studentenhuis, bij een hospita of in een door ouders gekocht huis of flat, terwijl 38 procent een kamer heeft gevonden bij studentenhuisvesters als Idealis, Duwo en Socius.

De cijfers komen overeen met de resultaten van de Resource-peiling tijdens de AID van vorig jaar. Net als dit jaar had 38 procent van de eerstejaars toen nog geen kamer. Wel daalt dit jaar het aantal studenten met een vaste kamer met 4 procent en stijgt het aantal studenten met een tijdelijke kamer navenant.

In tegenstelling tot de Nederlandse studenten zijn de internationale studenten allemaal onder dak, blijkt uit de enquête. Van de 85 internationale eerstejaars die de vragenlijst invulden heeft 82 procent een vaste kamer voor zichzelf en 8 procent een gedeelde kamer op het kazerneterrein in Ede. De rest logeert, zit in een hotel of in onderhuur. WUR geeft een kamergarantie aan internationale bachelors- en master-studenten, maar niet aan Europese uitwisselingsstudenten.

Kazerneterrein

Over de huisvesting op het kazerneterrein in Ede zijn sommige internationale studenten niet tevreden. Zo moeten 70 studenten één keuken delen, laat de schoonmaak volgens sommige bewoners te wensen over en zou er geregeld worden ingebroken.

De kamernood onder Nederlandse eerstejaars is dus onverminderd hoog. Resource sprak ook AID-mentoren – tweedejaars studenten – die nog geen kamer hebben gevonden. Idealis en de universiteit zoeken naarstig naar plekken en mogelijkheden om het kamerbestand uit te breiden. Zo overweegt Idealis om tijdelijke kamers te realiseren op de parkeerplaats bij studentenflat Hoevestein.