Wetenschap - 1 januari 1970

Vezels verlagen bloeddruk

Het effect is niet groot, maar het is meetbaar. Wageningse onderzoekers, die de resultaten van twee dozijn studies opnieuw hebben geanalyseerd, hebben ontdekt dat voedingsvezels de bloeddruk verlagen.

Eigenlijk zouden we zo’n dertig gram vezels per dag moeten binnenkrijgen, maar in de meeste ontwikkelde landen komen we niet verder dan de helft. De gemiddelde Amerikaan consumeert bijvoorbeeld vijftien gram vezels per dag. Misschien, denken onderzoekers, heeft daarom een kwart van de wereldbevolking een hoge bloeddruk, en daardoor een verhoogde kans op een beroerte of een hartaanval.
Vezels zouden daar iets aan kunnen doen, schrijft ir Martinette Streppel in Archives of Internal Medicine. Maar niet veel. Toen ze de resultaten van twee dozijn onderzoeken bij elkaar veegde, ontdekte ze dat het ‘opvezelen’ van de voeding met twaalf gram per dag resulteerde in een bescheiden bloeddrukverlaging van iets meer dan een millimeter kwikdruk. De systolische bloeddruk, de bloeddruk tijdens de hartslag, daalt daardoor met 1.13 millimeter kwikdruk. De diastolische bloeddruk, tussen de hartslagen door, daalt met 1.26 millimeter kwikdruk. Hoe ouder iemand is, des te sterker is het effect.
Een snede volkorenbrood bevat trouwens drie gram voedingsvezels. Een eetlepel tarwekiemen bevat vier gram vezels, en in een beetje appel zit drie gram.
Wat vezels precies in het lichaam doen, is niet bekend. De meeste onderzoekers denken dat ze de snelheid verlagen waarmee de darm suikers opneemt, en daardoor ook de insulinespiegel laag houden. Een lage insulinespiegel betekent een lagere bloeddruk. Een andere theorie is dat vezels de opname van bloeddrukverlagende mineralen als calcium en magnesium bevorderen. / WK

Re:ageer