Student - 21 januari 2010

Verongelijkte consument

Nee, daar ook al niet. En als ik bel krijg ik de voicemail. Logisch, ik had hem uitgezet. Hoopvol kijk ik op de tafel, voor de derde keer al. Hier leg ik mijn telefoon altijd neer en ik weet zeker dat ik dat vandaag ook gedaan heb. Ik loop, stamp bijna, door het magazijn van de winkel waar ik in het weekend werk.

26-stijn0411.jpg
Al vanaf mijn zestiende sta ik er achter de kassa of in het magazijn. Meer ambitie heb ik ook niet. Ik heb de baan aangehouden voor het geval ik ineens geen columns meer kan schrijven. Maar tot nu toe valt dat mee. Mijn tekortkomingen - want daar schrijf ik toch vooral over - leveren voldoende inspiratie. Sinds ik voor het blad van Wageningen UR schrijf , verdien ik meer geld met het opschrijven van mijn knulligheden dan met het vakkundig aan de man brengen van producten. Zo gaan dingen.
Terwijl ik zoek, begin ik me af te vragen wat ik in hemelsnaam nog achter die kassa doe. Ik snap mijn klanten ook niet meer. Laatst nog, een man die bij hoog en laag beweerde, dat € 2,5 twee euro en vijf cent betekent. 'Niks decimalen, daar heb ik nog nooit van gehoord, allemaal oplichterij', zei hij, en hij meende het echt. Of een vrouw die niet in spaarlampen gelooft; ook al oplichterij.  Mijn demonstratie van een energieverbruikmeter was zinloos, want de energieverbruikmeter zelf was ook oplichterij.
Die verongelijkte consumenten toch. Alsof de wereld één wij-zij-samenleving is. Wij consumenten tegen zij bedrijven, wij burgers tegen zij overheid, wij autochtoon tegen zij allochtoon of andersom. Op zulke momenten krijg ik ineens diep respect voor onderzoekers die een complex probleem aan de man kunnen brengen.
Verkopend merk ik dat veel klanten hun telefoon kwijt zijn en bij mij een nieuwe komen kopen. Maar ik ben zieliger, vind ik. Waarom weet ik ook niet.
Geërgerd wacht ik dagen op een nieuwe simkaart, zonder gevuld telefoonboek. Waarom kunnen ze een nieuw abonnement binnen een dag thuisbezorgen? Een nieuw nummer aanmaken, kredietwaardigheid checken. Het kan allemaal in 24 uur, maar alleen een nieuw simkaartje... Absurd zo'n telecomaanbieder en ze zijn allemaal zo, oplichterij is het.

Re:ageer