Organisatie - 23 november 2009

Vernieuwde WUR-site is degelijk en dynamisch

Het vernieuwde wur.nl is een moderne, dynamische website. Via thema’s navigeert de gebruiker door onderzoeken en ander wetenschapsnieuws.

Vergeleken met de websites van andere Nederlandse universiteiten heeft wur.nl een streepje voor gekregen: het oogt uitnodigender, frisser en overzichtelijker dan de meeste andere voorpagina’s.
Maar het is geen spannende website waar een student voor zijn plezier wat tijd doorbrengt. Er is overzichtelijke wetenschappelijke informatie beschikbaar, maar zonder de diepgang die studenten nodig hebben voor eigen onderzoek. Met de name de gerichte informatiezoekers over Wageningen UR zelf zoals aankomende studenten, opdrachtgevers en samenwerkingspartners zijn gebaat bij de vernieuwingen.
Sinds de lancering staan er drie thema’s op de voorpagina: voeding en gezondheid, klimaat en biobased economy. Pauline Greuell, de verantwoordelijk communicatieadviseur van WUR, licht toe: ‘De inhoud van onze organisatie in de vorm van drie themasites is nu veel prominenter op de site aanwezig. Het aantal themasites wordt uiteindelijk uitgebreid tot tien. Een van de doelen is om daarmee beter te scoren in externe zoekmachines op onze belangrijkste strategische thema's.’
De ‘lees verder’-knop wijst de gebruiker naar een pagina met artikelen en nieuws relevant voor dat  thema, met hippe ingebouwde video’s. Maar behalve deze drie thema’s en de voorpagina ziet de website er nog als vanouds uit. Deze sprongen in stijl blijven zo: ‘De site is voortdurende in ontwikkeling, maar het is niet de bedoeling dat de gehele site hetzelfde design krijgt als de homepagina of de themapagina's.’
Andere vernieuwingen zijn een op Google gebaseerde zoekmachine, de beschikbaarheid van een newsfeed op het populaire sociale medium Twitter en een flexibele ruimte om op actualiteiten in te gaan. Dat laatste betekent vooralsnog artikelen uit Resource overnemen waar net zo goed gelinkt kan worden naar die ándere totaal vernieuwde site.

Re:ageer