Studentenleven

Veluweloop 2019: studentikozer en duurzamer

De 38ste Veluweloop vindt op 12 oktober plaats. De jaarlijkse estafetterun wordt voor de tweede keer op rij door Wageningse studenten georganiseerd. Het moet méér studententeams trekken en duurzamer zijn dan vorig jaar, zegt voorzitter Jeroen Sonnemans.
Luuk Zegers

© Veluweloop

Inmiddels hebben 61 teams zich ingeschreven voor de Veluweloop, maar de organisatie verwacht nog een eindspurt bij de inschrijvingen. ‘Vaak melden veel teams zich op het allerlaatste moment aan. We werken samen met besturen buiten Wageningen, zoals die van de Batavierenrace. Op die manier hopen we ook deelnemers buiten onze stad te trekken. Ik heb er vertrouwen in dat we onze doelstelling van honderd teams gaan halen.’ Voor ploegen uit andere steden wordt een camping ingericht op het terrein van sportcomplex de Bongerd, inclusief ontbijt. Ook is er een open feest, dit jaar bij SSR-W.

Standaard vegetarisch

Behalve het aantal deelnemende teams van vorig jaar (88) verbeteren, wil de organisatie dit jaar ook meer doen op het gebied van duurzaamheid. Zo is de maaltijd voor deelnemers deze keer standaard vegetarisch. Er is wel een vleesoptie, maar daar moeten mensen specifiek om vragen. Sonnemans: ‘Normaal moet je aangeven als je vegetarisch wil eten en is vlees de standaard. Bij ons is dat vegetarisch.’ Ook wil de organisatie het ontmoedigen de auto te gebruiken om op de startlocaties van de verschillende etappes te komen. ‘Dat doen we met een symbolische taks van tien euro. Zo hopen we het fietsen te stimuleren.’

De Veluweloop bestaat uit twaalf etappes van verschillende afstanden. Een team van twaalf renners legt in totaal zo’n negentig kilometer af. De start en finish is in Wageningen.

Inschrijven voor de Veluweloop kan tot en met 27 september.