Veluweloop 2016 gaat niet door

De Veluweloop, gepland op 10 september, gaat niet door. Aanmeldingen van zowel deelnemers als vrijwilligers blijven achter. Dat laat de organisatie weten. Ze hebben een e-mail gestuurd aan ingeschreven lopers.
Rob Ramaker

De estafetteloop – 88 kilometer over 12 etappes – zou dit jaar voor de 36ste keer worden georganiseerd. Het betaalde inschrijfgeld wordt teruggestort.

Tot dusver hadden zich volgens de website 41 teams aangemeld waar de teller vorig jaar uiteindelijk stokte op 77 teams. ‘Als je dan de prognose doortrekt, kom je veel te laag uit’, zegt Rik Hoevers, voorzitter Veluweloopcommissie 2016. ‘Dan zou je dik verlies draaien.’ Ook het aantal ingeschreven vrijwilligers komt niet in de buurt van het benodigde honderdtal.

Volgens de organisatie bleef belangstelling achter doordat de Veluweloop in het weekend van 10 en 11 september concurreert met populaire loop- en atletiekevenementen. Ook zou de datum te kort na de vakantie liggen waardoor scholieren en studenten te druk zijn met het nieuwe school- en academisch jaar.

Als je dan de prognose doortrekt, kom je te laag uit

Rik Hoevers, voorzitter Veluweloopcommissie 2016

De Veluweloop worstelt echter al jaren met het aantrekken van nieuwe studententeams. Het deelnemersveld vergrijst en krimpt hierdoor. Dit jaar meldde zich pas zes studententeams, zegt Hoevers. Tegen vijftien de voorgaande jaren. Hoevers verwacht niet dat dit nog sterk zou oplopen. Veel studenten zouden meedoen aan het gelijk geplande NSK Teams in Nijmegen of net weer in de collegebanken zitten.

Hoevers noemt het besluit ‘een teleurstelling’ maar wil niet bij de pakken neerzetten. ‘We kijken vooruit’. In de rondgestuurde mail spreekt hij al over de Veluweloop 2017. Hiervoor wil hij intensief gaan samenwerking met studentensportkoepel Thymos. Hoevers’ ideaal is een terugkeer naar de wortels van de Veluweloop; een estafetteloop met veel student-atleten in organisatie èn deelnemersveld.