Wetenschap
Dier

Velpse ontwerpers winnen prijsvraag veehouderij

Een eenvoudig doch erg creatief ontwerp. Zo omschreef de jury het plan voor ‘kippensingels’ in de Noordoostpolder van VHL-studenten Sybren Lempsink en Jan Eiting. Ze wonnen de Ontwerpwedstrijd Veehouderij van de agrarische hogescholen en universiteit, goed voor 1000 euro.

De twee studenten Tuin- en Landschapsinrichting uit Velp stellen voor dat de melkveehouders en akkerbouwers in de polder kippen gaan houden onder de beplantingsingels die de boerderijen beschermen tegen weer en wind. Ze combineren zo kleinschalige pluimveehouderij met het bestaande landschap, en meer dierenwelzijn (buiten scharrelen) met een mooie bijverdienste voor de boer: 50 kippen leveren 11.000 eieren en daarmee 1.400 euro per jaar op. Wel moeten de deelnemende boeren samen een afzetcooperatie oprichten om de eieren regionaal te vermarkten. In de polder is voldoende (ongebruikte) ruimte om diervriendelijk kippen te houden, stellen de twee VHL-studenten. De jury van de prijsvraag, die 18 inzendingen beoordeelde, is enthousiast over dit voorstel. ‘Het maakt gebruik van bestaande landschapselementen – in de Noordoostpolder kenmerkende singels rond het erf – en bestaande gebouwen. Er zijn dus voor de deelnemend bedrijven geen grote investeringen nodig. De houtsingels krijgen weer een nieuwe functie zodat landschap en landbouw elkaar versterken. De kleinschalige eierproductie voorziet de gehele polder van eieren. In de korte kringloop krijgt de producent weer een gezicht.’ De tweede (500 euro) en derde prijs (250) werden toegekend aan studenten van de Academie van Bouwkunst en Wageningen Universiteit. De ontwerpwedstrijd is een initiatief van stichting Boerengroep in Wageningen.