Student - 18 januari 2007

Veel studenten naar klaagmuur Larenstein

Bij de Larensteinklaagmuur, een half jaar geleden opgezet door studenten uit de medezeggenschapsraad (MR) in Velp, melden zich steeds meer studenten.

Via klaagmuurlarenstein@hotmail.com beklagen ze zich over cijferadministratie, werkomstandigheden en computerfaciliteiten. MR-lid Lennart in ’t Veld uit Velp heeft het er maar druk mee. Nu zijn collega in Wageningen op stage is, is hij in zijn eentje verantwoordelijk voor de afhandeling van de binnengekomen klachten. En de klaagmuur krijgt er steeds meer. ‘In het begin kwam er af en toe wat binnen, maar nu soms wel vijf per week’, vertelt Lennart.
De klachten gaan vaak over docenten die te laat zijn met cijfers of ze niet invoeren in het digitale systeem, waardoor studenten ze niet kunnen raadplegen. Ook werkomstandigheden zijn een terugkerend thema. ‘Deze week klaagde iemand dat het in de computerlokalen altijd bloedheet is en in de kantine juist ijskoud’, zegt Lennart. ‘Ook zijn er veel klachten over computersoftware. Dat er te weinig computers zijn waar zowel GIS als Illustrator op staat, of dat studenten met een oude programmaversie moeten werken. Bij navraag blijkt het vaak financieel onhaalbaar om steeds de nieuwste versie te kopen, dus wordt soms een versie overgeslagen.’
Vaak gaat het om gebrek aan communicatie, aldus Lennart. ‘Op intranet staan nog de oude mailadressen van docenten, en niet hun nieuwe WUR-adres. En studenten hebben vaak problemen met het password van hun WUR-account. Als je dat wilt veranderen moet je voor je gebruikersnaam ineens WUR zetten. Dat moet je maar net weten.’
Wat hij doet is eigenlijk geen taak voor de MR, vindt Lennart. ‘Eigenlijk hoort vijftig procent van de vragen thuis bij het vraagpunt hier op school. Maar met sommige problemen kunnen studenten nergens heen. Bovendien weten we zo goed wat er speelt.’
Evengoed heeft hij wel het idee dat hij zaken voor elkaar krijgt die andere studenten niet lukken. ‘Ik heb inmiddels vaste contactpersonen en ik word serieus genomen’, zegt Lennnart. ‘Toch is het resultaat niet altijd bevredigend. Soms begrijp ik wel dat dingen niet kunnen veranderen. Dan heb ik er echter al wel tijd ingestoken en moet ik de student vervolgens teleurstellen. Dat is frustrerend. Maar als dingen wel beter worden ben ik blij dat ik er iets aan heb kunnen doen.’

Re:ageer