Wetenschap

Veel glas in nieuwbouw Unilever

Unilever heeft het ontwerp voor de nieuwbouw op de campus gepresenteerd. Het gebouw herbergt onder meer een mini-fabriek, testkeukens en een Experience Centre.
Roelof Kleis

© Paul de Ruiter Architects

Het nieuwe Global Foods Innovation Centre telt vier bouwlagen plus een parkeerkelder en herbergt het R&D-centrum van Unilever voor voeding. Het ontwerp van het Amsterdamse bureau Paul de Ruiter Architects straalt door het ruime gebruik van glas vooral openheid uit. En dat is niet toevallig. Kennisuitwisseling en transparantie staan volgens Unilever centraal in het gebouw, dat volgens de architect ‘door diverse innovatieve technieken en een geraffineerde indeling beweging en ontmoeting stimuleert’.

Kraamkamer

Op de begane grond van het gebouw van 18.000 m2 komt links (zie illustratie) de Pilot Plant, een mini-fabriek waar nieuwe producten op kleine schaal worden gemaakt. Rechts is plek voor de Food & Customer Experience, zeg maar de kraamkamer van nieuwe producten. In testkeukens wordt gestoeid met nieuwe ingrediënten en recepten. Volgens het bedrijf kunnen hier en in de Concept Store medewerkers en experts, maar ook studenten en consumenten kennis maken met nieuwe producten.

2019

Boven de ‘publieksruimtes’ komen drie verdiepingen met het restaurant, kantoren en laboratoria. Onder het hele pand strekt zich een parkeerkelder uit, waar ook medewerkers van Wageningen University & Research hun auto (gratis) kunnen parkeren. Het pand wordt gebouwd door Dura Vermeer en is naar verwachting halverwege 2019 klaar. Unilever concentreert op de campus de huidige R&D-vestigingen in Vlaardingen, Heilbronn en Poznan. Er komen ongeveer 550 medewerkers over.

Het pand van Unilever wordt links geflankeerd door FrieslandCampina en rechts door Plus Ultra. Zo ruimtelijk als op de illustratie is de omgeving niet. De boulevardachtige entree bestaat in werkelijkheid niet. Voor het gebouw loopt de busbaan.