Wetenschap - 8 maart 2012

Veehouders op 'doodlopende weg'

Scherpe analyses op jubileumsymposium Veeltelers.
Winst op vlees gaat niet naar de veehouder.



De supermarkten en actiegroeperingen bepalen tegenwoordig welk vlees we op ons bordje krijgen. Dat bleek op 28 februari op het symposium van studievereniging De Veetelers. 
Duurzaamheid is het nieuwe credo voor de intensieve veehouderij. Veehouders moeten dierenwelzijn verbeteren, het milieu sparen en minder antibiotica gebruiken. Dat is even wennen, want ze hebben jarenlang alleen op de kostprijs van het vlees gelet. Een karbonaadje is op dit moment goedkoper dan 25 jaar geleden, terwijl arbeid, grond en veevoer duurder zijn geworden en de boeren in milieumaatregelen hebben moeten investeren. Dat is een doodlopende weg, vonden veel sprekers op het jubileumsymposium. De Veetelers bestaan 50 jaar.
Legde eerder de overheid eisen op aan de intensieve veehouderij, nu doen supermarkten en belangengroeperingen dat. Voorzitter Wyno Zwanenburg van het Nederlands Verbond Varkenshouders ziet dat wel zitten, want alleen zo kunnen de varkenshouders meer beuren voor hun vlees. Daarvoor moeten ze wel afspraken maken met afnemers in de vleesketen. Want de consument betaalt nu nog weinig voor vlees en van dat bedrag komt ook nog eens weinig bij de veehouder terecht. De winst gaat naar de supermarkten, slachters en voerleveranciers, terwijl de varkenshouders er gemiddeld geld op toe leggen, citeerde hij het LEI. Ook de Dierenbescherming trekt zich dat aan. 'Veehouders moeten voor kwaliteit gaan en daarvoor betaald krijgen', stelde Dales.

Re:ageer