Van je stoel af bij ‘Bottoms up’

Sinds het begin van periode 5 hebben de studenten die Advanced statistics volgen een extra break in hun colleges. Halverwege doet de docent een aantal lichte lichamelijke oefeningen voor, met als doel de oplettendheid te bevorderen.
Liza van Kapel

foto Sven Menschel

Het initiatief voor dit het Bottoms up-project komt van Sportcentrum De Bongerd. Dat heeft het idee afgekeken van universiteiten in Finland. Het is de bedoeling dat studenten tijdens college oefeningen doen voor armen, nek, schouders en rug. Deze worden voorgedaan door de docent, die weer les krijgt van fitnessinstructeurs.

Henri ten Klooster van De Bongerd kwam met het idee bij Evert-Jan Bakker, die het als pilot heeft uitgevoerd bij zijn colleges. Hij is er erg over te spreken. ‘Ik heb een kleine enquête gehouden onder de studenten en daar kwam uit dat het bevalt. Ze zijn even afgeleid, op een goede manier. Het past ook goed in de colleges: ik zoek altijd een logisch moment in mijn verhaal.’

De studenten zijn inderdaad positief. ‘Het helpt echt, het is even een resetmoment als je slaperig bent’, zegt een van de deelnemers. Ze vinden het een goed idee om even te bewegen en merken vooral kort erna effect. In het begin waren mensen nog terughoudend en bleven sommige zitten, maar inmiddels doet iedereen mee. Wel hebben de studenten enkele verbeterpunten: ze zouden graag meer verschillende oefeningen krijgen.

Ten Klooster is positief over de pilot. ‘Wij zijn nu op zoek naar andere docenten die ook een bijdrage aan dit project willen leveren.’