Vakantiewerk: Op safari in Zuid-Afrika

Wageningse studenten zijn graag bezig tijdens hun vakantie. Resource portretteert studenten die hun zomervakantie gebruiken om te werken in hun vakgebied. Deze week: Iris de Winter.

Toegegeven, PhD’er Iris gaat dit jaar niet zelf op safari, maar ze organiseert de reis voor andere studenten. Dat doet ze als sinds 2010, toen Iris tijdens haar bachelor naar Zuid-Afrika wilde. ‘Ik zag het vanwege de veiligheid niet zitten om alleen te reizen. Ik heb toen een briefje opgehangen in het Forum of andere studenten graag mee wilden, en dit werkte!’ Het idee sloeg zo goed aan dat Iris nu elk jaar reizen organiseert voor studenten die naar zuidelijk Afrika willen. De reizen gaan naar Botswana/Zimbabwe, Zuid-Afrika/Swaziland en Namibië.

De reis biedt volgens Iris een unieke kans om nieuwe inzichten en vaardigheden op te doen in het veld en de kennis die je hebt opgedaan in colleges in de praktijk te zien. ‘Het aantal veldcursussen en excursies in veel opleidingen is beperkt. Tijdens de reizen ga je dan ook langs bij verschillende natuurbeschermingsorganisaties en instellingen en praat je met experts in het veld. Daarnaast kun je een ontleding van een haai door wetenschappers bijwonen.’

Ook leren de studenten over de rehabilitatie en bescherming van dieren, welke rol dieren spelen in ecosystemen en krijgen ze inzicht in het belang van het betrekken van de lokale bevolking en toeristen bij natuurbescherming. Helemaal vrijblijvend is deze schat aan nieuwe kennis niet. De studenten moeten een mondelinge presentatie voorbereiden die wordt gegeven in het veld en ze schrijven een rapport op basis van hun ervaringen. Daar krijgen ze studiepunten voor.

In eerste instantie organiseerde Iris de reis voor haar mede-Biologiestudenten. Inmiddels gaan er studenten van zeer uiteenlopende studies mee, ook enkele van universiteiten buiten Wageningen. Iris: ‘Deze verscheidenheid aan mensen zorgt voor levendige discussies rond het kampvuur, omdat iedereen door zijn studie een eigen invalshoek heeft.’

‘De meeste studenten die ik spreek vinden het een onvergetelijke ervaring, een ideale combinatie van vakantie en studie. Mijn eerste keer in Zuid-Afrika was echt een eye-opener. Ik was me van te voren nauwelijks bewust van de rol van economisch belang of politieke instabiliteit in natuurbescherming. Ik vond het geweldig om de ongereptheid van de natuur te mogen ervaren en om voor je gevoel één te kunnen zijn met de natuur. Ook is het fantastisch om in een enthousiaste groep natuurliefhebbers je ervaringen te kunnen delen.’

Mocht je nog geen plannen hebben voor deze zomer: er zijn nog plekken vrij voor de reis in augustus naar Zuid-Afrika en Swaziland (meer info: info@studentsafaris.nl).

Lees ook: