Organisatie - 10 december 2013

VVD wil files op campus uitbannen

tekst:
Albert Sikkema
6

De VVD in Provinciale Staten wil dat de provincie Gelderland om tafel gaat met Wageningen UR en de gemeente Wageningen om de bereikbaarheid van de campus te verbeteren. Er staan nu teveel files en de campus moet wellicht ook weer via de Bornsesteeg voor auto’s toegankelijk worden, zegt Statenlid Bastiaan Meerburg.

Meerburg, die naast VVD-Statenlid ook onderzoeker is bij de Animal Sciences Group, vindt dat het toegenomen verkeersinfarct op de campus geen visitekaartje is voor kennisintensieve bedrijven om zich op de campus te vestigen. ‘Afgelopen week, toen de sluiproute Kierkampersteeg even was afgesloten, stond er een file van een half uur om de campus af te komen. Nu kunnen we de campus alleen via de oostzijde bereiken en verlaten. Als de groei van Food Valley op de campus doorzet, dan moeten we dit probleem integraal oplossen.’

Meerburg meent dat de uitbreiding van de rotonde aan de Mansholtlaan, waar de provincie 6,2 miljoen euro voor beschikbaar stelt, onvoldoende is om het bereikbaarheidsprobleem op te lossen. Hij vindt dat er ook iets moet gebeuren op de Bornsesteeg, die nu is afgesloten voor auto’s. ‘De gemeente Wageningen heeft veel aandacht voor de fietsers op de kruising Nijenoord Allee / Churchillweg, maar het lijkt me beter om dan ook gelijk een oplossing te bedenken voor de auto’s en het openbaar vervoer.’ Wellicht moet er eenrichtingsverkeer voor auto’s komen op de Bornsesteeg of moet je de auto’s en fietsers op deze toegangsroute scheiden via een tunnel, oppert Meerburg.

Re:acties 6

  • Wim de Winter

    Er zijn twee manieren om het probleem aan te pakken: bredere wegen of minder auto's. De eerste manier is nu een aantal malen ingezet, met averechts effect: de verkeersstroom wordt alleen maar dikker. Iedereen met een basale kennis van de wet van Ohm had dat kunnen voorspellen.

    Nu is het tijd om de andere benadering een uit te proberen: door het verhogen van de weerstand de stroom verkleinen.

    Reageer
  • Patrick Jansen

    @Bastiaan. Ik snap dat het reuze vervelend is om in de file te staan. Dagelijks op en neer vanuit Lelystad, ik moet er niet aan denken! Meteen verhuizen of een andere baan zoeken, zou ik zeggen. Dat laat onverlet dat veel WUR medewerkers wel alternatieven hebben, maar de auto pakken uit gewoonte of gemak. Wat zouden zij kunnen bijdragen?

    Hoe dan ook, files zijn geen goede reden om ook maar iets van de verkeersluwheid van het Binnenveld op te geven. Autovrije ruimte is extreem waardevol voor de Wageningers. Bovendien lost het opengooien van binnenwegen op termijn niks op. De geplande verbreding van de Mansholtlaan ter hoogte van de Born denk ik trouwens wel, want die versmalling is het probleem.

    Belangrijk om je te realiseren is dat het autoverkeer over Mansholtaan en Diedenweg deels sluipverkeer is, van A50 naar A12 en vice versa. Ruimte maken op deze wegen zal leiden tot meer sluipverkeer en meer overlast voor Wageningers langs die route. Dat is een kwestie van TomTom logica.

    Reageer
  • John

    Als er autos op de bornsesteeg toegelaten moeten worden, dan moet de hele weg daar verbouwd worden, tot aan de churchillweg toe. Vanaf het kruispunt gezien zullen de fietsers dan aan de rechterzijde een apart (breed) pad moeten hebben, en het autoverkeer aan de linkerzijde.

    Dat kan nog wel op de steeg zelf, maar op dat kruispunt wordt het nog altijd een nachtmerrie.

    Reageer
  • Bastiaan Meerburg

    Beste Patrick,

    Ik heb zelf een lange periode gecarpooled (4 jaar elke dag Wageningen-Lelystad), dus ik weet hoe dat werkt. Het is een mooi instrument, maar helaas niet voor iedereen haalbaar. Wat ik graag zou zien is een integraal plan voor verkeersafhandeling van de hele Campus, dus zowel voor voetgangers, fietsers, auto's en OV. Nu worden hier en daar pleisters geplakt, maar het gaat er in mijn ogen om om de patient te genezen!

    Reageer
  • Fietsforens

    Er ligt inderdaad een mooi nieuw stukje asfalt op de route kielekampsteeg/bornsesteeg. Het zou fijn zijn als dat niet weer helemaal kapot gereden wordt door sluipverkeer. Het is sowieso vrij vervelend om daar continu bijna van de sokken gereden te worden door ongeduldige automobilisten.

    Reageer
  • Patrick Jansen

    Of misschien moeten we met zijn allen proberen de auto thuis te laten als het even kan. En carpoolen. Dat zijn geen echte VVD oplossingen, dat weet ik, maar het zijn wel echte oplossingen.
    Een autovrije Bornsesteeg is ook wat waard.

    Reageer

resource_wageningenur_nl_forum_reactions_wrapper for object 42 of type wm_language nl_gx_webmanager_cms_core_implementation_languageimpl 1

  • Henk

    Er is maar één 'oplossing'. Het Akkermaalsbos moet dient aan te sluiten bij de Dijkgraaf.

    Zo kunnen we mensen die richting Rhenen moeten via het Akkermaalsbos en de mensen die richting Ede moeten gaan via de Droevendaalsesteeg.


Re:ageer