Organisatie - 12 december 2013

VVD wants an end to campus queues

tekst:
Albert Sikkema
1

The VVD (right-wing party) in the Provincial Council wants Gelderland province to talk to Wageningen UR and Wageningen municipality about how to improve access to the campus.

Council member Bastiaan Meerburg says there are currently too many traffic jams and the Bornsesteeg route may need to be reopened to cars.

Meerburg, who is a researcher in the Animal Sciences Group as well as being a VVD Council member, says the increasing traffic chaos at the campus is not a good advertisement for knowledge-intensive companies thinking about setting up office on the campus. ‘Last week, when the back exit through Kierkampersteeg was closed, the queues were so bad it took half an hour to get off the campus. At the moment we can only enter and leave the campus on the east side. If Food Valley continues to grow, we’ll need a comprehensive solution to this problem.’

Meerburg thinks the expansion of the Mansholtlaan roundabout, for which the province is contributing 6.2 million euros, will not be enough to solve the access problems. He feels something should also be done about the Bornsesteeg, which is currently closed to cars. ‘Wageningen municipality is giving a lot of attention to cyclists at the Nijenoord Allee/Churchillweg crossing but I reckon it would be better to come up with a solution for cars and public transport at the same time.’ Perhaps there should be one-way traffic for cars on the Bornsesteeg, or you could keep the cars and cyclists on this access route separate by using a tunnel, suggests Meerburg.

Re:acties 1

  • Henk

    Er is maar één 'oplossing'. Het Akkermaalsbos moet dient aan te sluiten bij de Dijkgraaf.

    Zo kunnen we mensen die richting Rhenen moeten via het Akkermaalsbos en de mensen die richting Ede moeten gaan via de Droevendaalsesteeg.

    Reageer

Reacties 6

  • Wim de Winter

    Er zijn twee manieren om het probleem aan te pakken: bredere wegen of minder auto's. De eerste manier is nu een aantal malen ingezet, met averechts effect: de verkeersstroom wordt alleen maar dikker. Iedereen met een basale kennis van de wet van Ohm had dat kunnen voorspellen.

    Nu is het tijd om de andere benadering een uit te proberen: door het verhogen van de weerstand de stroom verkleinen.

  • Patrick Jansen

    @Bastiaan. Ik snap dat het reuze vervelend is om in de file te staan. Dagelijks op en neer vanuit Lelystad, ik moet er niet aan denken! Meteen verhuizen of een andere baan zoeken, zou ik zeggen. Dat laat onverlet dat veel WUR medewerkers wel alternatieven hebben, maar de auto pakken uit gewoonte of gemak. Wat zouden zij kunnen bijdragen?

    Hoe dan ook, files zijn geen goede reden om ook maar iets van de verkeersluwheid van het Binnenveld op te geven. Autovrije ruimte is extreem waardevol voor de Wageningers. Bovendien lost het opengooien van binnenwegen op termijn niks op. De geplande verbreding van de Mansholtlaan ter hoogte van de Born denk ik trouwens wel, want die versmalling is het probleem.

    Belangrijk om je te realiseren is dat het autoverkeer over Mansholtaan en Diedenweg deels sluipverkeer is, van A50 naar A12 en vice versa. Ruimte maken op deze wegen zal leiden tot meer sluipverkeer en meer overlast voor Wageningers langs die route. Dat is een kwestie van TomTom logica.

  • John

    Als er autos op de bornsesteeg toegelaten moeten worden, dan moet de hele weg daar verbouwd worden, tot aan de churchillweg toe. Vanaf het kruispunt gezien zullen de fietsers dan aan de rechterzijde een apart (breed) pad moeten hebben, en het autoverkeer aan de linkerzijde.

    Dat kan nog wel op de steeg zelf, maar op dat kruispunt wordt het nog altijd een nachtmerrie.

  • Bastiaan Meerburg

    Beste Patrick,

    Ik heb zelf een lange periode gecarpooled (4 jaar elke dag Wageningen-Lelystad), dus ik weet hoe dat werkt. Het is een mooi instrument, maar helaas niet voor iedereen haalbaar. Wat ik graag zou zien is een integraal plan voor verkeersafhandeling van de hele Campus, dus zowel voor voetgangers, fietsers, auto's en OV. Nu worden hier en daar pleisters geplakt, maar het gaat er in mijn ogen om om de patient te genezen!

  • Fietsforens

    Er ligt inderdaad een mooi nieuw stukje asfalt op de route kielekampsteeg/bornsesteeg. Het zou fijn zijn als dat niet weer helemaal kapot gereden wordt door sluipverkeer. Het is sowieso vrij vervelend om daar continu bijna van de sokken gereden te worden door ongeduldige automobilisten.

  • Patrick Jansen

    Of misschien moeten we met zijn allen proberen de auto thuis te laten als het even kan. En carpoolen. Dat zijn geen echte VVD oplossingen, dat weet ik, maar het zijn wel echte oplossingen.
    Een autovrije Bornsesteeg is ook wat waard.


Re:ageer