Student - 27 november 2008

VOORUITKIJKEN MET ONDERNEMERSSPEL

Vier groepjes studenten werkten op woensdag 19 november hun eigen businessplan uit in de XLX Entrepreneursgame. Het spel, waarin het na elke ronde weer de vraag was welk team het meeste geld had verdiend met zijn product, werd door het Studenten Ondernemers Centrum (StOC) georganiseerd in het kader van de Global Entrepreneurship Week.

‘Je begint enthousiast, maar al snel kom je ook lastige kanten tegen. Ik denk dat het spel een goede test is, voor als je al een idee hebt, zeker geen tijdsverspilling’, aldus vijfdejaarsstudent Bedrijfs- en consumentenwetenschappen Noortje, deelneemster aan de Expert Learning Experience, kortweg XLX entrepreneursgame.
Het businessidee van de vier groepjes werd in het spel in vier rondes rond de thema’s product, markt, organisatie en financiën, uitgewerkt tot een concreet businessplan. Per ronde levert een professionele expert advies. Tijdens elke ronde brengen kanskaarten onverwachte gebeurtenissen in het spel, om de werkelijkheid nog meer te benaderen.
‘Het financiële aspect gooide echt roet in het eten’, volgens Yvonne, vijfdejaars Levensmiddelentechnologie. Dat neemt niet weg dat haar team gewonnen heeft, met een plan voor een nieuw Wageningen studenteneetcafé Tasty Flavour.
Organisator StOC heeft tot doel ondernemerschap onder studenten te stimuleren en faciliteren. ‘De uitdaging voor ons is om is om ook bètastudenten te bereiken’, zegt Niels van Stralen, bestuurslid van StOC Wageningen en zelf student Agrotechnologie. ‘We willen hen een andere belevingswereld aanbieden. Studenten Bedrijfs- en consumentenwetenschappen komen die vanzelf wel tegen in het verlengde van hun studie.’
Vandaag is dit gelukt, er is een team van vier studenten Agrotechnologie. Ze vinden vooral de kritische vragen van de experts uit het bedrijfsleven zeer leerzaam. Expert Jeroen van der Leije, zelfstandig ondernemer, vindt de game een goed initiatief. ‘Tussen studeren en de ondernemerswereld zit een groot gat. Door dit spel worden studenten gedwongen om voorbij hun studie te kijken.’

Re:ageer