Organisatie - 10 april 2008

VHL-studenten stoeien met zonnepanelen

Oud-astronaut Wubbo Ockels vindt dat studenten meer durf en initiatief moeten tonen om nieuwe vormen van duurzame energie te onderzoeken. Ockels, hoogleraar Duurzame technologie in Delft, was in Leeuwarden als bedenker van de zonnebootrace langs de Elfstedenroute in juni, waar ook VHL-studenten aan deelnemen.

Wubbo Ockels inspecteert de zonneboot in aanbouw.
Wubbo Ockels inspecteert de zonneboot in aanbouw.

Foto: Wim Bras

Duurzame ontwikkeling is spelen, zegt Ockels. Met zonnepanelen klooien op boten is leuk en wie weet stuit je op een bruikbaar idee. De rondjes die hij als astronaut in 1985 rond de aarde cirkelde gaven hem het inzicht dat niet de ruimte bijzonder is, maar die blauwe bol. We moeten ons ‘ruimteschip’ alleen beter onderhouden, vindt Ockels. ‘We moeten vandaag nog af van het broeikasgas. De olietijd is voorbij.’
De Frisian Solar Challenge over 220 kilometer is net als Solar Race in Australië een manier om te laten zien dat het anders kan. De zon levert honderd keer meer energie dan we nodig hebben. Misschien moet ook het dak van het hogeschoolgebouw vol met zonnecellen, prikkelde Ockels zijn gehoor. ‘Laat alumni van VHL een vierkante meter sponsoren. Wees creatief. Ideeën hoeven niet direct geld op te leveren, dat komt wel.’
De Leeuwarder VHL-studenten moeten eerst nog maar eens zien hoe ze de zonneboot in elkaar knutselen, zonder technische achtergrond. Hoe je dat doet? ‘Beetje rondshoppen’, zegt milieukundestudent Natasja Fraters monter. ‘Wij zijn managers, onze kracht is het inschakelen van anderen. De beste ideeën passen we toe.’ De zes zonnecelpanelen kregen ze in bruikleen van de organisatie. Een lokaal watersportbedrijf fourneerde een accu, de drijvers van de boot duikelden ze op in een bollenschuur bij Katwijk en de facilitaire dienst van de hogeschool helpt bij de aanleg van het elektrische circuit. ‘Maar we bouwen zelf.’
De zes VHL’ers werken samen met vier mbo-studenten van het aanpalende AOC. De keuze voor de stuurman viel op degene met een vaarbewijs, Tjamme Tilstra, omdat je dat voor een boot die harder kan dan twintig kilometer nodig hebt. De milieukundestudent krijgt AOC’er Harmen Jan de Vries als bemanningslid. De rest mag op de kluunplaatsen tussen Franeker en Dokkum hun spierkracht tonen.
Tjamme betwijfelt of hij zijn vaarbewijs nodig zal hebben. ‘We denken dat onze Griene Sinnefretter elf kilometer per uur gaat.’ Dat is naar verwachting goed voor een plaats in de achterhoede van de 55 teams uit negen landen. Maar er kan nog veel gebeuren voor de start op 23 juni. ‘Bij de eerste editie was er bijna geen zon, dus we concentreren ons op zuinig gebruik. Met donker weer en wat geluk laten we zo misschien de gelikte bootjes van de technische universiteiten achter ons.’

Re:ageer