Student - 18 juni 2009

VHL-STUDENTEN WORDEN ‘ENTREPRENEUR’

Een eetbare bloem, een inburgeringscursus op de fiets of een lekker en gezond sapje. Op de Business Fair op 11 juni was een bonte verzameling producten te bewonderen die VHL-studenten hadden ontwikkeld of op de markt gebracht voor het vak Entrepreneurship.

De studenten startten in groepjes een onderneming, schreven een businessplan en organiseerden een promotionele activiteit. Op de beurs presenteerden vijftien groepen zich, en ze streden daarbij voor verschillende prijzen. Een van de prijzen, de Rabobank Profit-award ging naar ProCover. Het bedrijf ontwikkelt ademende hoezen voor paardentrailers, zodat die niet gaan roesten als ze stilstaan in de winter. In Duitsland is er een enorme markt voor.
In de categorie profit vielen ook twee plantenbedrijfjes op. Diplantec introduceerde de klimplant Dipladenia in de Nederlandse markt en verkocht alle duizend potten aan een handelaar op de veiling. Double Dutch deed marktonderzoek voor de introductie van de dubbele lelie, een bloem met veel bloemblad, geen stuifmeel en een langer vaasleven, aldus de studenten. Ze worden inmiddels verkocht in bloemenwinkels in Wageningen en omgeving. Verder is er een enorme markt in Oost-Europa, waar de rijke bovenlaag veel geld overheeft voor luxueuze bloemen.
De Enviu Planet-award ging naar het bedrijf Indian Chres. Het studentenbedrijfje verkoopt eetbare, vrij pittige bloemen die ook niet in de vensterbank misstaan.
De VHL People-award ten slotte ging naar Boerenwijsheid. De groep ontwikkelde een studieprogramma met drie stappen om het beeld dat kinderen in de stad van het platteland hebben te verbeteren. Ook leuk in deze categorie was HIP, Hollands Integratie Programma. Als onderdeel van de inburgeringscursus organiseerden ze een fietsexcursie door en over het Wageningse landschap.

Re:ageer