Studentenleven

VHL-studenten hongeren zichzelf uit

Tien studenten van Van Hall Larenstein in Velp zullen volgende week 24 uur lang niet eten. Dit in het kader van Serious Request, de sponsoractie die radiostation 3FM elk jaar houdt in samenwerking met het Rode Kruis. Vorig jaar deed VHL met een eigen actie een flinke duit in het goededoelzakje. Dit jaar pakken ze…

Bij Serious Request sluiten drie dj’s van 3FM zich vijf dagen op in een glazen huis. Ook bij Van Hall Larenstein wordt een glazen huis ingericht. Vijf studenten van studentenvereniging Arboricultura en vijf van Quercus zullen zich woensdag 19 december laten opsluiten in het ‘aquarium’, het doorzichtige hok in de aula. Vierentwintig uur lang drinken de studenten alleen water en wordt er niet gegeten. Mobiele telefoons moeten worden ingeleverd. ‘Ze krijgen een paar gezelschapsspelletjes en dat is het’, vertelt Inge Bosma, mede-initiatiefnemer. ‘De andere studenten en de docenten kunnen dan de hele dag aapjes kijken.’ Gekke opdrachten Om een en ander wat uitdagender te maken moeten de studenten van de twee verschillende studentenverenigingen de strijd met elkaar aangaan. ‘Arboricultura en Quercus voelen altijd een gezonde spanning naar elkaar’, aldus Bosma. ‘We maken er dus een soort competitie van, waarbij andere studenten gekke opdrachten moeten vervullen om zo punten te verdienen voor de mensen in het huis. Zo kunnen ze bijvoorbeeld slaapzakken en matjes verdienen.’ Naast de hongerkuur zal er -net als vorig jaar- een dj-ruimte komen, van waaruit docenten van de hogeschool tegen betaling verzoeknummers voor studenten en medewerkers ten gehore brengen. Ook de veiling keert terug. Bosma: ‘Met name de dienstenveiling was populair vorig jaar. Het is natuurlijk ook te gek als de schoonmakers van de hogeschool een keer je studentenhuis komen poetsen.’ Verder is er een spooktocht voor kinderen uit de buurt, een rommelmarkt, een tafeltennistoernooi en een borrel. Ook bedrijven uit de buurt sponsoren de actie. ‘We willen dit jaar ook geld van buitenaf binnen halen, anders moeten we alles uit eigen portemonnee graaien. En dan komen we natuurlijk niet boven dat enorme bedrag van tienduizend euro uit.’ Ook in Leeuwarden en Wageningen wordt er actie gevoerd voor het goede doel. Via een live-streamverbinding kunnen Wageningen en Leeuwarden de actie in Velp volgen.