VHL in 2015 uit Forum

Van Hall Larenstein in Wageningen, nu gehuisvest in het Forum, moet omzien naar een andere locatie. De universiteit heeft uiterlijk in september 2015 alle onderwijsruimtes in Forum zelf nodig. Dat stelt bestuurslid Tijs Breukink van Wageningen UR.
Albert Sikkema

‘De aanwezigheid van VHL in het hart van de campus was een uiting van de samenwerking binnen Wageningen UR’, zegt Breukink. ‘Nu die samenwerking is gestopt, ligt het niet voor de hand om Van Hall Larenstein in het Forum te blijven huisvesten. De universiteit groeit bovendien hard en we hebben snel behoefte aan meer onderwijsruimte op de campus. Die kunnen we op deze manier beschikbaar krijgen in Forum.’

De stopzetting van de verhuur volgt op de ontvlechting van VHL en Wageningen UR. Daarbij wordt de dienstverlening van Wageningen UR aan de hogeschool gestaakt. In goed overleg zijn de contracten voor onder meer bedrijfsmaatschappelijk werk en Resource opgezegd. Ook worden veel mantelcontracten voor bijvoorbeeld de inkoop van papier en het inhuren van managers en adviseurs niet verlengd.

Of Wageningen UR de ICT-dienstverlening aan de hogeschool beëindigt, is nog onduidelijk. Van Hall Larenstein heeft geen eigen ICT-systeem meer en nauwelijks nog ICT-mensen in dienst. Het e-mail en internetverkeer van VHL draait op servers van Wageningen UR. ‘We moeten sowieso in technische zin ontvlechten’, zegt Breukink. ‘We stoppen, maar noemen geen datum.’ Breukink houdt de deur open: als het college van bestuur van VHL ICT-diensten wil blijven afnemen, wil Wageningen UR dat overwegen.

Collegevoorzitter Peter van Dongen van Van Hall Larenstein is 1 augustus begonnen en heeft een aantal keren overlegd met Wageningen UR over de ontvlechting. Wat de gevolgen zijn van het aanstaande vertrek uit Forum voor de hogeschool, weet hij nog niet. Hij heeft tijd nodig om scenario’s te ontwikkelen en daar conclusies aan te verbinden. Ook weet hij nog niet of VHL ICT-diensten wil blijven afnemen en een vestiging in Wageningen wil houden.