Wetenschap - 17 juni 2020

Upfield wil R&D-centrum op campus

tekst:
Albert Sikkema
1

Upfield wil een R&D-centrum op de Wageningse campus, maakte het voedingsbedrijf 10 juni bekend. Upfield is de voormalige margarine-tak van Unilever.

©Shutterstock

Upfield Group, maker van bekende margarinemerken als Becel en Blue Band, wil 50 miljoen euro investeren in een ultramodern Upfield Food Science Centre op de Wageningse campus. Het bedrijf ziet de campus als een locatie van wereldklasse voor voedselinnovatie. Het onderzoekscentrum moet voor eind 2021 gereed zijn.

Unilever
Upfield was tot twee jaar geleden Unilever, maar toen werd Unilever-topman Paul Polman door assertieve aandeelhouders onder druk gezet om de aandeelhouderswaarde van Unilever te vergroten. Hij zette de margarine-tak van Unilever in de verkoop en die werd na een biedingsstrijd voor 6,8 miljard euro overgenomen door de investeringsmaatschappij KKR. Die continueerde de divisie onder de naam Upfield.

Marge
Het nieuwe bedrijf heeft grote ambities, vertelde directeur Berend Jan Taken van Upfield Nederland vorig jaar aan de Levensmiddelenkrant. Upfield wil kwaliteit en marge toevoegen aan de margarinemerken Becel, Blue Band en Croma die nu als degelijke, relatief goedkope basisproducten te boek staan.

Duurzaam
Ook streeft de margarinemaker ernaar om 100 procent plantaardig en volledig natuurlijk te worden. Upfield wil kunstmatige ingrediënten, zoals kunstmatig citroenzuur, vervangen, zodat alle ingrediënten voortaan plantaardig en van natuurlijke oorsprong zijn. Ook wil het bedrijf de plastic verpakkingen vervangen door duurzaam plastic en gerecyclede materialen. En ten derde wil het bedrijf toe naar een duurzaam productieproces. Dat laatste wilde Unilever ook, maar het afgesplitste bedrijf denkt meer focus en slagkracht te hebben.

Directeur Taken: ‘Margarine is lange tijd weggezet als een goedkoop en minder gezond alternatief voor boter, maar is veel meer dan dat. Door juist wél te investeren in dit product willen we dit beeld rechtzetten. Consumenten eten minder vlees en kiezen in toenemende mate voor plantaardige varianten. Plantaardige producten zoals de onze passen in deze ontwikkeling.’

Re:acties 1

  • sjomp

    Als je boter koopt, dan heb je een wikkeltje ipv een heel plastic kuipje. Minder afval en nog vele malen lekkerder ook!

    Reageer

Re:ageer