Student - 4 juni 2015

University considers English-taught Bachelors

tekst:
Linda van der Nat

Wageningen University is studying whether, like other programmes, its Bachelors should be taught in English from now on. This is part of the Strategic Plan. The question whether it is wise to start teaching in English right from the first year has been under consideration for some time.

A 2013 report about the university’s policy of internationalization announced a discussion about the value and necessity of English-taught Bachelors. The university still has not reached a decision, confirms Tiny van Boekel, managing director of the Education Institute ‘Although we have discussed the pros and cons of an English-taught Bachelor’s, we’re still at the opinion-forming stage.’

English-taught Bachelors have the benefit of making the university even more international, bringing foreign students into the Bachelor’s phase. This is a very appealing prospect for a number of programmes. Moreover, it would enable lecturers from abroad to also teach in the early academic years.

‘Arguments against English-taught Bachelors,’ says Van Boekel, ‘are that the selection process becomes much more difficult, large differences between preparatory programmes may result, and Dutch school pupils could be deterred by a programme taught fully in English from day one.’ Nor will programmes whose student numbers have risen strongly be keen to have a foreign intake. Tourism is currently the only fully English-taught Bachelor’s programme.

Reacties 5

  • GT

    Het is compleet studie afhankelijk. Voor Life Sciences is Engels natuurlijk praktischer omdat je frequent gebruik maakt van wetenschappelijke artikelen en daarnaast ook vaktermen. Nu is het eerste jaar voornamelijk Nederlands, maar als er een internationale bij zit, wordt het vak in het Engels gegeven. Vanaf het 2e jaar is alles compleet Engels, prima overgang lijkt mij.

    Voor omgevingswetenschappen en met name landschapsarchitectuur moet je je afvragen of Engels wel beter is, aangezien veel projecten vanuit gemeentes komen en er totaal geen baat bij hebben dit in het Engels te doen, maar omdat de universiteit dat wil.

  • Geil met stijl

    Ja, want in het Engels is alles beter...?! De gemiddelde student kan best een woordje Engels spreken na een tweejarige master. Nut en noodzaak is derhalve slechts het binnenhengelen van geldmachines (c.q. buitenlandse studenten).

  • Anoniem

    Soms is het beter om eerst dingen in je eigen taal te leren, omdat jij je in je eigen taal beter kan uitdrukken. Door het gebrek aan woordenschat in engels op het niveau van een bepaalde studie, zou het nog wel eens erg moeilijk kunnen worden voor onze nieuwe eerstejaars. Bovendien gaan we nu in de bachelor ook al vrij snel in het engels over(eerst boeken, dan colleges, dan examens).

  • Monique

    Binnen Van Hall Larenstein Wageningen zijn alle bachelor opleidingen al volledig Engelstalig. We hebben daar dus al veel ervaring mee opgedaan. Na 2 a 3 maanden kunnen de meeste studenten een redelijke presentatie in het Engels geven. Wel goed inzetten op Engelse lessen toegespitst op wat er wordt aangeboden in de rest van het curriculum. Daarnaast moet er ook ruimhartig worden ingezet in tijd voor docenten om hun werk om te zetten naar het Engels. In mijn ogen is het voor docenten mogelijk nog wel intensiever dan voor studenten.

  • H. van der Meijden

    De WUR moet oppassen dat de internationalisering van de universiteit niet doorschiet. De bachelorstudenten die net van de Middelbare school komen worden al overwelmt door een nieuwe lesomgeving, andere opzet van vakken en de wijze van doceren. Om gelijk alles in het Engels te doen gaat afschrikken en zal vooral in het eerste Bachelor jaar leiden tot lagere leerresultaten en zelfs uitval leiden. Ik als béta-student heb een knobbel hebben voor exacte vakken en niet voor vloeiend Engels lezen, schrijven en spreken. Ik zou destijds als net 18 jarige student zijn afgeschrikt en misschien wel zijn gestopt als alles meteen in het Engels zou zijn onderwezen. Dit is zonde omdat juist de kracht van de WUR is dat er een geleidelijke transitie van het Nederlands naar het Engels plaats vindt. De WUR moet in zijn achterhoofd houden dat de meerderheid van de studenten nog steeds Nederlands is en dat ze zeker niet allemaal goed Engels kunnen terwijl ze in andere vakken wel sterk zijn.


Re:ageer