Organisatie - 29 september 2011

'Universiteiten zijn reclamebureau voor industrie'

Wie? Sjoerd van der Wouw, beleidsmedewerker Wakker Dier. Wat? Spant een proefproces aan tegen de Wageningen Universiteit bij de Reclame Code Commissie. Waar? Vrijwel alle Nederlandse media berichtten erover. Waarom? De universiteit bracht een persbericht uit met de kop 'Melk goed tegen hart- en vaatziekten'

5-microfoon-Resource-web.jpg
Een universiteit voor de reclame code commissie. PR-stunt?
'Dan onderschat je enorm wat het effect is als we die zaak winnen. Dit ­beïnvloedt de berichtgeving van universiteiten over een kwart van hun onderzoek. Een spraakmakend persbericht die de sponsor welgevallig is, dat kan straks niet meer.'

Die kop is inmiddels aangepast.
'Er is in ieder geval erkend dat er fouten zijn gemaakt. Maar dit is een breder probleem. Reclamebureaus mogen dit al lang niet meer roepen. Het lijkt erop dat ze daarvoor nu universiteiten inzetten. Een lekker goedkoop onderzoekje uitzetten en dan een ronkend persbericht. Universiteiten zijn steeds vaker een reclamebureau voor de industrie.'  

Je bent erg kritisch op Wageningen.
'Ons belang is die van de landbouwhuisdieren en dan kom je snel uit bij Wageningen. Wij zijn niet tegen de WUR, we hebben er zelf onderzoek uitgezet naar het belang van modderbaden bij varkens.'

Re:ageer