Universiteit wil dependance in Xiamen

Samenwerking met Amerikaanse universiteit. Docenten worden straks ingevlogen.

Chinezen opleiden in China, is de gedachte achter het idee om een universitaire vestiging te starten in de Chinese provincie Fujian. Het moet een samenwerking worden met de Californische universiteit UC Davis en Xiamen University. Op 19 juni gaan rector magnificus Martin Kropff, bestuurder Tijs Breukink en onderwijsdirecteur Tiny van Boekel, naar Xiamen voor verkennende gesprekken. In eerste instantie zal aan Xiamen university een opleiding voor agrifood worden ingericht, die erkend en gefinancierd moet worden. De provincie lijkt bereid de opleidingen te bekostigen, bedrijven zullen studiebeurzen gaan verstrekken. Tweede stap is een joint degree, waardoor studenten kunnen kiezen of ze straks in Xiamen, Californië of Wageningen afstuderen. In het laatste geval krijgen ze ook een Wagenings diploma. Dat maakt het voor de afgestudeerden makkelijker om een promotieplek of baan in Europa of de VS te verkrijgen. De docenten komen van alle drie de instellingen. Een deel van het onderwijs wordt via internet gegeven, maar ook zullen docenten vanuit Wageningen ingevlogen worden. Xiamen ligt aan de Zuidoostkust van China, tegenover Taiwan. Wageningen UR is al actief op de campus van Xiamen universiteit: in april 2011 werd er een praktijkcentrum voor tuinbouw geopend. De weg ernaar toe is Wageningen Road gedoopt.