Universiteit wil boze langstudeerder niet meer

De langstudeerder die in januari een verdacht pakketje afleverde bij het Atlasgebouw, mag zijn studie in Wageningen niet afmaken. Althans, als het aan de universiteit ligt. De 35-jarige man vecht zijn gedwongen uitschrijving aan bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs, meldt dagblad De Gelderlander.

De Wageninger, die in 1997 aan zijn studie begon, had al drie campusverboden aan zijn broek hangen omdat hij al jaren overhoop ligt met een hoogleraar en meerdere decanen. De 35-jarige wil afstuderen op immunologie, maar mag dat naar eigen zeggen niet. Na het pakjesincident, waarbij het hele Atlasgebouw werd ontruimd, was voor de universiteit de maat vol. Het bestuur schreef hem uit als student wegens wangedrag. Deze mogelijkheid staat pas sinds 2010 in de wet en de Wageninger is een van de eersten die het ondergaan.

De man probeert de uitschrijving door de rechter ongedaan te laten maken, omdat hij anders zijn studie niet kan afmaken. De rechter zegt begrip te hebben voor de redenen van het college van bestuur om de student uit te schrijven, maar vindt dat de communicatie te wensen overliet. Zo zou de man geen officiële aanmaning hebben gehad.

Binnen een paar weken wordt uitspraak gedaan.