Wetenschap

Universiteit krijgt 4 Vidi-subsidies van NWO

Vier Wageningse onderzoekers krijgen binnenkort een Vidi-subsidie van zo’n 800.000 euro. Dat maakte NWO deze week bekend. Daarbij zit ook een nieuwe hoogleraar die net in Wageningen is begonnen.

Historicus Ewout Frankema gaat onderzoek doen naar welvaartsverdeling en armoedereductie in Afrika tussen 1880 en 2010. Hij wil weten welke aanpak in Afrikaanse landen succesvol is gebleken in het verleden, om daar lering uit te trekken nu de vraag naar Afrikaanse producten sinds een jaar of tien sterk toeneemt. Tot vorige week was Frankema onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, maar op 1 juli is hij aan de slag gegaan als de nieuwe hoogleraar Rural and Environmental History in Wageningen. Met de persoonsgebonden subsidie van NWO kan hij een vliegende start maken. De andere drie Wageninge Vidi-winnaars zijn:

• Microbioloog Stan Brouns krijgt een Vidi om een ‘griepprik’ voor bacteriën te ontwikkelen. Hij gaat uitzoeken hoe hij nuttige bacteriën in de procesindustrie kan beschermen tegen ziekteverwekkende virussen door hun immuunsysteem via een soort griepprik te activeren. Daarvoor moet Brouns eerst weten hoe het immuunsysteem van bacteriën werkt.
  • Bodemkundige Gerlinde de Deijn gaat de relaties tussen plantenwortels en bodemorganismen uitzoeken. Als de planten sterven, laten ze specifieke wortelresten en bodembeestjes achter die al dan niet een goede voedingsbodem zijn voor volgende planten. De Deijn wil zo de nalatenschap van plantenwortels vaststellen.
  • Plantenveredelaar Vivianne Vleeshouwers richt zich op de hardnekkige aardappelziekte, veroorzaakt door de schimmelachtige Phytophthora infestans, die geregeld in aardappel ingebrachte resistentiegenen doorbreekt. Vleeshouwers gaat op zoek naar nieuwe vormen van resistentie. De vier Wageningers krijgen een subsidie van maximaal acht ton. Daarmee kunnen ze een eigen onderzoekslijn en -groep opzetten, zegt NWO. Ze behoren tot de top in hun vakgebied, aldus de financier, die 652 aanvragen van onderzoekers ontving en er 94 honoreerde. De Vidi-subsidie behoort tot de Vernieuwingsimpuls van NWO, waaronder ook de Veni’s (voor jonge talenten) en de Vici’s (voor ervaren toppers) vallen. NWO geeft zo’n 500 miljoen per jaar uit aan stimulering van het onderzoek.