Universiteit is nu erkend internationaal

Als eerste universiteit in Nederland krijgt Wageningen het predicaat internationaal. Daarmee wordt het makkelijker om goede studenten uit het buitenland te werven.

NVAO-voorman Karl Dittrich maakte het nieuws bekend tijdens het afscheidssymposium voor de Wageningse onderwijsdirecteur Pim Brascamp, vanmiddag in het Cinemec in Ede. Rector magnificus Martin Kropff was zichtbaar opgelucht. ‘Dit is heel erg goed nieuws. Ik ben er echt trots op.’ Het predicaat is een aantekening bij de zogeheten instellingsaccreditatie, die nu definitief is. De internationale accreditatie vormt een soort keurmerk voor internationale studenten. Het garandeert niet alleen dat het Master-onderwijs en de communicatie aan de Wageningse universiteit in het Engels zijn, maar ook dat de toelating en voorzieningen behoorlijk geregeld zijn. De internationale accreditatie is nieuw. Het predicaat wordt afgegeven door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie, de organisatie die we kennen van de onderwijsvisitaties. Ook andere Nederlandse universiteiten, waaronder Maastricht en Groningen, zijn bezig met de internationale accreditatie.