Unitas mogelijk terug in oude pand

Jongerenvereniging Unitas wil terug naar de oude plek aan de Generaal Foulkesweg. Probleem is dat het pand te groot is. De vereniging zoekt daarom medehuurders.
Roelof Kleis

‘Het pand is erg groot voor Unitas om alleen te betrekken’, legt voorzitter Annieck Diks uit. ‘Daarom zijn wij op zoek naar een huurconstructie voor het pand waarin Unitas een van de huurders zal zijn. Op deze manier hopen wij het pand, samen met andere partijen, weer een levendige invulling te geven.’ Het pand is eigendom van het Eugeia Fonds, een stichting van oud-leden van Unitas.

Bij medehuurders denkt Diks aan verenigingen, stichtingen of andere partijen die een ruimte zoeken. ‘Het hoeven niet per se studentenverenigingen te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan oefenruimte voor bandjes.’ Om met belangstellenden in contact te komen, organiseert Unitas volgende week donderdag een informatiebijeenkomst bij eetwinkel Vreemde Streken.

Unitas huurde het pand tegenover De Dreijen tot 2009. Daarna zat de vereniging anderhalf jaar zonder eigen onderkomen. Bijeenkomsten werden gehouden in Arion, het pand van de voormalige WSO. Feesten vonden elders plaats. Tot een nieuw onderkomen werd gevonden, een voormalig partycentrum aan de Industrieweg in de Nude.

Omwonenden keerden zich evenwel van meet af aan tegen de komst van Unitas en vochten de door de gemeente afgegeven omgevingsvergunning aan. Zowel de rechter (2013) als de Raad van State (vorig jaar) keurden daarop de vergunning af, onder meer vanwege te weinig parkeerruimte. In mei vorig jaar besloot Unitas daarom op zoek te gaan naar een nieuw onderkomen.

De oude locatie is volgens Diks niet per se ‘de beste of enige’ oplossing. ‘Maar het is wel een reële optie die we graag verder willen onderzoeken. Verder is het natuurlijk fijn om andere ‘dakloze’ verenigingen te kunnen helpen.’