Wetenschap - 14 maart 2002

Unilever wil geen biokeurmerk

Unilever wil geen biokeurmerk

Unilever zit niet te wachten op een biologisch keurmerk. Merkproducten hebben volgens de multinational geen voordeel van een extra stempeltje; consumenten hebben al vertrouwen in de kwaliteit van het product.

De vraag of consumenten biologische producten willen kopen kwam op 9 maart aan de orde op een forum ter gelegenheid van de viering van het lustrum van studentenvereniging SSR-W. Chris Dutilh, co?rdinator veiligheid en milieu van Unilever Nederland, stelde in een discussie dat een biologisch keurmerk niets toevoegt aan hun producten. "We moeten 150 miljoen keer per dag een wedstrijd winnen als de consument voor het schap staat. De basis van een product is het vertrouwen van de consument in de producent en in de kwaliteit van een product. Biologisch zegt niets over wat het merk inhoudt.;; Daar komt bij dat het volgens hem vaak zeer ingewikkeld is om een keurmerk te krijgen.

Ir Jan Wieringa, eigenaar van biologische boerderij Veld en Beek en oud-directeur van Platform Biologica, zei dat als de samenleving een groter aandeel biologische producten wil, we ervoor moeten zorgen dat deze goedkoper zijn dan gangbare producten. "De maatschappij is maakbaar;;, zo meende hij. Wieringa was het met Dutilh eens dat de kracht van biologische productie vooral zit in primaire producten. "Voor samengestelde producten heeft het weinig toegevoegde waarde." | Y.d.H.

Re:ageer