Organisatie - 17 juni 2015

Uitzendbureau verstuurt nep-Resource

tekst:
Rob Ramaker
8

Uitzendbureau Tempo-Team uit Wageningen heeft Resource-magazine gebruikt als reclamemateriaal. Dit is gebeurd zonder toestemming en Resource neemt dan ook afstand van de uitgave.

Foto: Cover van het reclamemagazine dat Tempo-Team verspreid op Wageningen UR.

Het uitzendbureau verstuurde vandaag een reclamemagazine met het uiterlijk en lay-out van Resource. Hoe groot de oplage is, is niet bekend. Een rondgang op de campus leert dat honderden medewerkers het nepblad hebben ontvangen.

In het colofon erkent het uitzendbureau zelf dat het campagnemateriaal is afgeleid van ‘het interne magazine van Wageningen UR’. Volgens hoofdredacteur Edwin van Laar wringt daar nou juist de schoen. ‘Resource is een onafhankelijk medium. In dit geval wordt een loopje genomen met die onafhankelijkheid door het als reclame-uiting te gebruiken.’ Van Laar neemt dan ook met klem afstand van deze uitgave. ‘Wij zullen vandaag aan heel veel mensen moeten uitleggen dat we hier niets mee te maken hebben. Het schaadt ons imago.’ De hoofdredacteur beraadt zich nog op eventuele stappen.

Re:acties 8

  • Jelte

    Resource moet niet zo kinderachtig doen. Het is een geslaagde actie van Tempo Team en een eerbetoon aan Resource.

    Reageer
    • Wakker Vlees

      Nee, het is plagiaat en een schending van auteursrechten.

    • piraatje

      plagiaat en auteursrechten zijn een schending van vrije meningsuiting en remmen ontwikkeling, cultuur en innovatie onnodig af.

  • Reële rover

    Goed zo, Resource! Want al die infantiele lezers van de Resource zouden anders zomaar in de war kunnen raken en niet door hebben dat ze eigenlijk een advertentie lezen...

    Wel vind ik het erg lief van jullie dat jullie op deze wijze nog wat meer reclame maken voor Tempo Team.
    Tempo Team, ja. TEMPO TEAM.

    Reageer
  • Wakker Vlees

    Aanklagen die hap. Tempo-Team volledig uitkleden!

    Reageer
  • Anne

    Eens met Koos, mijn eerste inzet zou ook een creatieve en grappige reactie zijn. Dat zou gewoon goede reclame zijn voor de Resource.

    Ik zou zeggen: koppen bij elkaar en verzin iets leuks ;)

    Reageer
  • Sander

    Een commercieel bedrijf moet zich aan de regels houden en daarmee zijn ze duidelijk over de schreef gegaan. Ze hebben zich voorgedaan alsof Resource reclame voor ze zou maken. Ik vind het ondermaats.

    Reageer
  • Nico Lette

    Beter goed gejat.... Dit lijkt me een groot compliment, aan een groots blad.

    Reageer
  • Gerben

    Na alle analyses van Wur-instantie verknoping met het bedrijfsleven nu een aflevering over de (financiele) belangenverstrengeling van de Resource?

    Reageer
  • koos

    Ik vind het wel studentikoos en origineel! Juist doordat het een beetje edgy is. Er is vast een originelere en sportievere manier voor de resource om tempo team "terug te pakken" dan het op imagoschade en copyrightschending te gooien. Te denken valt aan een nep-tempo team advertentie in de komende resource of hun brochure in een aangepaste vorm verspreiden. Hou het lekker creatief en origineel, op modder gooien zit niemand te wachten.

    Reageer

Re:ageer