Politiek

UPDATE: Van Cauwenberghe toch in gemeenteraad

Student Roel van Cauwenberghe heeft dankzij voorkeursstemmen een plek in de gemeenteraad weten te veroveren. Van Cauwenberghe, zevende op de lijst van GroenLinks, kreeg 205 stemmen en schoof daarmee op naar de tweede plek.
Linda van der Nat

‘Ik ben echt ontzettend blij’, vertelt hij vanaf het Provinciehuis, waar hij stage loopt. ‘Ik kreeg vanochtend allerlei tweets dat ik 205 voorkeursstemmen had gehaald, genoeg om toch in de raad te komen.’ Van Cauwenberghe denkt dat hij met name onder studenten goed gescoord heeft. ‘In het stemlokaal op het Forum had GroenLinks de meeste stemmen van alle partijen gekregen. Door mijn activiteiten bij Argo, SSR-W en de studievereniging heb ik een groot netwerk. Veel studenten kennen mij in ieder geval wel van gezicht. Maar toch, dit had ik niet verwacht.’

Mark Reijerman werd juist de dupe van voorkeursstemmen. Hij stond vijfde op de lijst van de lokale Stadspartij, die groeide van twee naar vijf zetels. Helaas voor Reijerman werd hij voorbijgestreefd door de nummer zes op de lijst, Dicky Stijns. Alleen als de Stadspartij een wethouder levert of als een kandidaat-raadslid alsnog afhaakt, krijgt Reijerman een plekje op het pluche. Nog even nagelbijten dus.

Peter Veldman, student en raadslid voor D66, werd ook met voorkeursstemmen gekozen. Hij wist er 267 binnen te slepen. Hij klom van nummer vier naar nummer drie op de lijst.