Organisatie - 1 januari 1970

Twee podia en een heuse ordedienst

Een gevarieerd aanbod aan muziek op twee podia, eigen statiegeldbekers en heuse merchandise gaven het jaarlijkse Droeffeest zaterdag de uitstraling van een professioneel festival. Maar het Droefgevoel is gebleven.

Ooit begonnen als een feestje voor de bewoners van het studentencomplex Droevendaal, is het Droeffeest de laatste jaren uitgegroeid tot een evenement dat elk jaar zo’n vijfhonderd feestgangers trekt. De feestcommissie bestaat dit jaar uit maar liefst dertien mensen. 'Hiervoor waren dat er maar vijf of zes', zegt Willeke van de Kamp, voorzitter van de feestcommissie. Ze gaat even op haar tenen staan om over de rij heen te kunnen kijken die zich zojuist voor de tap heeft gevormd. Wanneer ze ziet dat het bier nog altijd continu vloeit, vervolgt ze: 'Nu heeft iedereen maar één taak. En het loopt gelukkig heel goed, zelfs het weer werkt mee.'
Al met al is de feestcommissie een half jaar bezig geweest met de voorbereidingen, waaronder het verzamelen van kleding. Die kleding werd bedrukt met het logo van dit jaar om zo als officiële merchandise verkocht te worden. 'We wilden het helemaal anders doen met de kleding,' vertelt Fransel Maas. 'Normaal loopt iedereen in hetzelfde T-shirt van dezelfde kleur, nu hebben we iedereen gevraagd verschillende kleding in te leveren. Uiteindelijk is de helft van de tweedehands kleding afkomstig van Droevendalers zelf, de andere helft hebben we bij Emmaus gekocht.'
Voor het eerst is er ook een soort van ordedienst op het Droeffeest. 'Wij noemen het sfeerbeheer', stelt Evert Holwerda. 'Er lopen de hele avond een paar flipmama's rond. Dat zijn mensen van Unitas die een speciale training hebben gehad om in te praten op mensen die overlast veroorzaken. Als ze bijvoorbeeld drugs gebruikt hebben. Maar ze hebben nu eigenlijk niets te doen.'
De sfeer is gemoedelijk, en dat past goed bij het bekende ‘Droefgevoel’. 'Dat is een beetje rondbanjeren en dan toch twee uur wegblijven', legt Koen de Rijk uit. Vanavond wordt er veel ‘rondgebanjerd’ over het terrein, niet zelden op blote voeten. Hier en daar zitten mensen rond een kampvuurtje.
Traditiegetrouw zijn ook de buren aanwezig. Met hun open bloesjes en opgemaakte gezichten vormen de bewoners van het naastgelegen woonwagenkamp een opvallende verschijning tussen de andere feestgangers. En terwijl enkele studenten hun muntgeld bijeen leggen, loopt één van de buren naar de bonnenverkoop en trekt een stapel briefjes uit de achterzak. 'Ja, die drinken flink mee,' bevestigt De Rijk het beeld.
Samen met Holwerda is hij verantwoordelijk voor de drank. Het aanbod hebben ze zorgvuldig afgestemd op de behoefte. Biologische wijn, biologische appelsap en biologische chips. En wanneer ze aan het eind van de avond de balans opmaken, blijkt er inderdaad meer verantwoord appelsap dan cola te zijn gedronken. Maar bier is uiteraard de topper. Biologisch bier. / JH

Re:ageer