Twee Wageningse studentes op EK atletiek

Eva Hovenkamp en Nadine Visser zullen begin juli hun opwachting maken op de Europese Kampioenschappen atletiek in Amsterdam. De studentes Gezondheid en maatschappij zitten allebei in de Nederlandse selectie.
Linda van der Nat

Meerkampster Nadine Visser komt uit op de 100 meter hordelopen, haar specialiteit. Haar deelname was al langere tijd bekend. Visser is Nederlands kampioene op de 60 meter en 100 meter hordelopen. Vorig jaar werd ze achtste op de zevenkamp tijdens de Wereldkampioenschappen in Beijing.

Vandaag maakte de Atletiekunie bekend dat ook sprintster Eva Hovenkamp is geselecteerd voor het EK. De eerstejaars studente is gevraagd voor de 4 x 400 meter estafette. Hovenkamp komt met name uit op de 100 en 200 meter sprint, maar rende onlangs een niet onverdienstelijke 400 meter. Daarmee pakte ze de vierde Nederlandse tijd op die afstand en kreeg ze het telefoontje van de bond. Afgelopen weekend werd ze vijfde op de 200 meter tijdens de Nederlandse kampioenschappen.

Amsterdam

Het EK vindt plaats van 6 tot en met 10 juli in Amsterdam. Dit jaar heeft Nederland, als organiserend land, de grootste Nederlandse EK-ploeg ooit. In totaal zullen 54 atleten hun opwachting maken, waaronder wereldkampioene Dafne Schippers en Churandy Martina.

Visser heeft ook een ticket voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Bij een goede prestatie maakt ook Hovenkamp kans op een ticket.