Studentenleven

Twee WUR-moocs maken kans om ‘mooc van het jaar’ te worden

Twee massive open online courses (moocs) van WUR zijn genomineerd voor de titel ‘mooc van het jaar’ bij edX, een van de grootste moocplatformen ter wereld.
Luuk Zegers

© Shutterstock

Het gaat om de door honours-studenten ontwikkelde mooc The Science of Beeren de door docent culturele geografie Arjaan Pellis ontwikkelde mooc Sustainable Tourism: Rethinking the Future. In totaal maken tien moocs kans op de titel ‘beste mooc van het jaar’. In november wordt de winnaar bekendgemaakt in Hong Kong.

Nico van der Veen, student en medeontwikkelaar biermooc

Nico van der Veen is één van de vier honours-studenten achter de biermooc. ‘Ik was met mijn jaarclub op vakantie toen ik een mailtje kreeg met het nieuws en de uitnodiging om naar het congres in Hong Kong te komen. Dat was wel een verrassing ja. Ik denk dat de nominatie voor een groot deel komt door het feit dat onze mooc echt puur door studenten is gemaakt. Zo ver ik weet is WUR de enige universiteit die daarmee experimenteert. Daarnaast zit er in onze mooc elke week een leuke opdracht, bijvoorbeeld om een marketingcampagne voor bier te bedenken; de opdracht om zelf bier te brouwen; of een bordspel dat deelnemers uit kunnen printen en spelen.’

Wageningen is niet de enige universiteit die twee keer genomineerd is: ook het Massachusetts Institute of Technology heeft twee kanshebbers. Daarnaast staan er onder andere moocs van universiteiten uit Bombay, Dartmouth en Hong Kong in de top tien.

‘Heel bijzonder’

WUR’s marketingcoördinator online onderwijs Wendy Jansen is erg blij met de dubbele nominatie. ‘Met meer dan 2600 moocs en ruim 22 miljoen deelnemers is edX het op één na grootste moocplatform wereldwijd. Dat er dit jaar twee van onze moocs bij de beste tien horen is heel bijzonder.’

Een edX-panel geeft scores aan alle genomineerde moocs. Daarbij wordt onder andere gekeken naar hoe innovatief een mooc is; hoe duidelijk er wordt gecommuniceerd met studenten; hoe actief de mooc-deelnemers zijn; hoe zij de mooc ervaren en hoeveel van hen de mooc daadwerkelijk afronden.

Bekijk alle genomineerde moocs hier.