Het echte werk
Studentenleven

Tussen de diplomaten in Myanmar

Wie? Laura Huisman, masterstudent International Land and Water ManagementWat? Stage bij de Nederlandse ambassade in Myanmar Waar? Yangon, Myanmar
Carina Nieuwenweg

‘Voordat ik aan mijn master in Wageningen begon, studeerde ik op hogeschool Van Hall Larenstein. Daar heb ik stages gedaan bij een ngo, een consultant en een waterschap. Om inzicht te krijgen in beleidsvorming, wilde ik nog een stage doen bij een overheidsinstelling. De vacature van het ministerie van Buitenlandse Zaken zag ik dan ook als een ideale kans.

De functie sloot niet naadloos aan op mijn studie; ze zochten iemand met een politiek-economische achtergrond. Toch solliciteerde ik en tijdens het gesprek bleek dat ze eigenlijk wel een extra stagiaire wilden met een water- en landbouwachtergrond. Dat was meteen een leermoment: soms zijn mensen zich er niet bewust van dat ze je nodig hebben.

Verzegelde brief

Ik houd me bezig met het opzetten van een water hub en water academie. Daarin worden Myanmarese studenten gelinkt aan professionals. Een voorbeeld daarvan is de water challenge, waarin studenten samen met bedrijven casestudies doen over bijvoorbeeld afvalwaterzuivering, overstromingen en het uitbaggeren van sloten en kanalen. Daarnaast organiseer ik nog een seminar over deltamanagement voor donoren, overheden en bedrijven, rapporteer ik over bijeenkomsten, schrijf ik een maandelijkse nieuwsbrief en werk ik mee aan de waterstrategie van Nederland in Myanmar.

Mijn stage bevalt erg goed. Ik realiseer me nu pas waarom bepaalde bureaucratische processen op een ambassade zoveel tijd kosten. In Nederland kun je een vergadering via de mail plannen, maar op een ambassade gaat dat via een verzegelde brief. Verder heb ik de mogelijkheid om veel bijeenkomsten en evenementen bij te wonen, zelfs als die niet per se nuttig zijn voor mijn werk. Ik heb bijvoorbeeld al bijeenkomsten van Unicef en UNFPA bijgewoond om een indruk te krijgen van de humanitaire werkzaamheden op de ambassade.

Een grappig feitje: Myanmar is een erg hiërarchisch land en stagiaires worden niet echt serieus genomen. Daarom staat op mijn visitekaartje dat ik junior policy officer ben bij de Nederlandse ambassade.

Het leven in Myanmar bevalt goed. Ik woon samen met een andere stagiaire, die op de politieke afdeling werkt. We wonen op loopafstand van de ambassade. Dat is erg fijn want er staan hier altijd gigantische files. Het is ook leuk dat Myanmar veel jonge expats trekt. Ik werd al vrij snel opgenomen in de Nederlandse waterwereld en uitgenodigd voor feestjes, yogalessen en lunches.’