Turken aan Wageningen UR in onzekere situatie

Zeventig Turken die werken of studeren aan de universiteit zitten in een onzekere situatie door uitspraken van de Hoge Raad van Onderwijs in Turkije.
Linda van der Nat

Gisteren maakte de Turkse Hoge Raad voor Onderwijs bekend dat Turkse academici in Turkije een reisverbod krijgen opgelegd. Ook worden academici met een Turkse nationaliteit opgeroepen terug te keren als zij in het buitenland zijn. Op de Wageningse campus werken of studeren zeventig mensen met alleen een Turks paspoort. Het gaat om

• 30 medewerkers
  • 18 PhD’ers
  • 10 masterstudenten
  • 10 uitwisselingsstudenten
  • 2 studenten die bijvakken volgen.

De Vereniging van Universiteiten (VSNU) zegt in een verklaring dat de organisatie de Turkse academici zal ondersteunen wanneer nodig. Persvoorlichter Simon Vink van Wageningen UR zegt de situatie in Turkije op de voet te volgen. ‘Er is veel onzekerheid en onduidelijkheid over de situatie daar. We hebben geen idee wat dit allemaal betekent voor onze medewerkers, academici en studenten. We staan open voor alle vragen van mensen die met de uitspraken van de Turkse Hoge Raad van Onderwijs te maken kunnen hebben.’HelpdeskBij het International Office en het Expat Center zijn nog geen vragen van bezorgde Turken binnen gekomen. De universiteit overweegt om een speciale helpdesk op te zetten wanneer ze signalen krijgt dat daar vraag naar is. De universiteit wil verder niet op de zaak in gaan. De Rijksuniversiteit Groningen raadt Turkse studenten en wetenschappers af om naar Turkije af te reizen wanneer ze opgeroepen worden. ‘Dit is de allergrootste aanslag op de academische vrijheid die we in het land in jaren hebben beleefd’, aldus bestuursvoorzitter Sibrand Poppema.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) twijfelt over de voortzetting van het uitwisselingsprogramma met Turkije. Volgens ISO-voorzitter Jan Sinnige is het voor studenten belangrijk dat de opleiding die studenten volgen in het buitenland van waarde is, ‘en academische vrijheid is daarbij een randvoorwaarde’. Het ISO zegt te zullen pleiten voor opschorting van het Erasmusprogramma met Turkije als de zorgen over academische vrijheid in het land aanhouden.