Wetenschap
Column

Trots als een aap

Je kon hem bijna niet missen vorige week: de nederbanaan. Wat mij betreft echt even een momentje om trots te zijn op WUR.
Guido Camps

Natuurlijk vanwege de ongetwijfeld uitmuntende onderliggende wetenschap van het project en de mooie publicaties die daarop zullen volgen, maar ook was ik trots omdat er een goede mediacampagne aan was gekoppeld.

Als je niet bovenmatig geïnteresseerd bent in wetenschapscommunicatie valt het wellicht niet erg op, maar ik zag het volgende: een uitstekend gemaakt filmpje van het oogsten van de eerste tros (goed gekozen moment). Een filmpje dat gemakkelijk te delen was op social media. Een catchy en beschrijvende naam: de nederbanaan. Het lanceren van de makkelijk te volgen #nederbanaan en uitgebreide mogelijkheden om vragen te stellen aan de onderzoeker.

Dat het communicatief gezien een succes was, blijkt wel uit de headlines: ‘Banaan in gevaar door schimmelziekte, maar Wageningen heeft oplossing: de nederbanaan’ en – in het buitenland – ‘First Dutch bananas could help tackle worldwide fungal threat’. Zo wil je er als universiteit toch op staan?

Soms hoor ik wetenschappers twijfelen: moet dat nou, al dat gedoe met de media? Mijns inziens is dit de enige manier om als universiteit de komende eeuw te blijven bestaan. Voor mij werden er twee dingen geoogst deze week: een nederbanaan en een campagne die onze wetenschap goed voor het voetlicht bracht. Bravo voor beide.

Guido Camps (34) is dierenarts en postdoc bij Humane Voeding. Hij houdt van bakken, bijen houden en bijzondere dieren.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.