Trappen en filmpje kijken tegelijk

In Impulse draait woensdag de film Premium Rush. Als er genoeg stroom is tenminste. Die benodigde elektriciteit wordt ter plekke met hometrainers opgewekt.
Roelof Kleis

Het gebeuren heeft de term sustainable cinema meegekregen en wordt geproduceerd doorevenementenbureau T!peaux uit Wageningen. T!peaux is afgelopen najaar mede-opgerichtdoor oud-student Janse Heijn, die zelf als goochelaar al een ruime ervaring heeft opgebouwd. T!peaux zat ook achter de dive-in cinema, film kijken terwijl je dobbert op een luchtmatras in het zwembad.

De duurzame variant van dit alternatieve filmkijken vindt zijn vuurdoop in Impulse. ‘Het concept is dat er altijd makkelijk wordt gedacht over ‘even een filmpje doen’. Wij laten zien dat er nog heel wat bij komt kijken.’ Energie dus, in dit geval opgewekt door vijf hometrainers die hun elektriciteit opslaan in een accu. Als die leeg is, stopt de film.’

In ieder geval een klein deel van de bezoekers moet dus flink doortrappen wil je de film uitzien. Als rolprent is voor Premium Rush (2012) gekozen, een thriller waarin een hoofdrol is weggelegd voor een fietskoerier in Manhattan New York. De koerier krijgt een pakje te vervoeren dat een corrupte agent ten koste van alles te pakken wil krijgen. Dat leidt tot wildeachtervolgingen op een fixie, een fiets zonder rem.

T!peaux organiseert de komende maanden nog een paar evenementen voor Impulse. Op 24 januari en 21 maart staan er in luchtijd (gratis) op optredens van verschillende artiesten op het programma. Op 17 maart treedt Lynn van Werkhoven plus band op.