Studentenleven

Traag begin voor Wageningse deelfiets

Slechts tien ritjes zijn er afgelopen week gemaakt met de deelfietsen van Ewout Oonk. Maar de bachelorstudent Bodem, Water, Atmosfeer laat zich niet uit het veld slaan. Hij wil nu ook fietsen op stations neerzetten.
Stijn van Gils

Ewout Oonk bij een van zijn deelfietsen. Foto Stijn van Gils

‘Ja, het is wat minder dan ik had verwacht’, vertelt Oonk. Hij plaatste deze zomer een achttal fietsen in Wageningen. Via een deels door hem zelf ontwikkelde app kun je op de campus en bij veel Idealispanden een van deze fietsen huren. Na gebruik zet je de fiets weer terug bij een deelnemende fietsenstalling en klaar.

Inmiddels heeft Oonk het aantal fietsen uitgebreid naar twintig. Ook heeft hij een abonnementsvorm geïntroduceerd, zodat veelgebruikers goedkoper uit zijn. Ter promotie adverteert hij op Facebook en heeft hij door studenten Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning een soort street view van de campus laten maken. Oonk bracht zelfs een bezoek aan de ontwikkelaars van de zusterapp in de Slowaakse hoofdstad Bratislava, om ervaringen uit te wisselen. Tot nu toe zonder groot succes. ‘Sinds 1 september zijn er in totaal twintig ritten gemaakt. Er is wel groei van week tot week.’

Oonk denkt dat het komt door onbekendheid, maar ook vanwege de doelgroep. ‘De meeste mensen die hier wonen, hebben al een fiets.’ Hij gaat zich daarom meer richten op studenten en medewerkers die naar Wageningen reizen met ov en auto. Hij wil daarom nu ook fietsen op station Ede-Wageningen en in het centrum van Wageningen neerzetten. Overleg daarover is al gaande.

De app uitproberen? Kijk ophttps://www.cykl.nl/