Topprestaties gaan door de maag

Wat moet een speler van oranje nu exact eten voor een topprestatie tegen Argentinië? Dat soort vragen willen Wageningse onderzoekers met onder meer NOC*NSF gaan beantwoorden in het nieuwe samenwerkingsverband Eat2Move.
Rob Ramaker

Foto: Jan Harryvan

Voor een fietstochtje was gedeputeerde Annemieke Traag beslist niet gekleed dinsdagmiddag bij de lancering van Eat2move in Impulse. Je houdt echter niet iemand tegen die onlangs de Alpe d’Huez nog drie maal beklom op één dag. Dus trapte Traag in haar rok enthousiast mee op een spinningfiets die een blender aandreef. De resulterende smoothie proostte ze met een opgewekte Frans Kok, hoogleraar Humane voeding. ‘Met Eat2Move,’ zo zegt hij, ’hebben we echt iets goeds in de vingers.’

Inhoudelijk zal het centrum vooral de voeding van topsporters onderzoeken. ‘Welke micronutriënten hebben zij bijvoorbeeld nodig om snel te herstellen na een zware prestatie’, zegt Maria Hopman, het nieuwe wetenschappelijk boegbeeld van Eat2Move. De Nijmeegse hoogleraar krijgt hiervoor een deeltijdaanstelling in Wageningen. Inzichten bij topsporters moeten vervolgens doorsijpelen naar het brede publiek en patiënten in bijzonder. Voor de laatste groep is een zware operatie of kankerbehandeling een topinspanning.

Met Eat2Move hebben we echt iets goeds in de vingers

Frans Kok

Binnen Eat2Move werkt Wageningen Universiteit samen met zeven andere organisaties, waaronder NOC*NSF. Voor de komende drie jaar krijgen zij een subsidie van 2 miljoen van de provincie Gelderland. Wanneer er voldoende resultaten zijn, geeft de provincie over drie jaar nogmaals dit bedrag. De deelnemende organisatie matchen gezamenlijk de subsidie, zodat in totaal 8 miljoen beschikbaar is. Over zes jaar stopt de subsidie en moet het centrum op eigen benen staan.

Kok verwacht dat Wageningen Universiteit de komende jaren zo’n vier tot vijf promovendi kan aanstellen. Zij gaan zich bezighouden met wetenschappelijk onderzoek naar beweging en voeding. Hun resultaten kunnen in samenwerking met deelnemende bedrijven worden omgezet in allerlei nieuwe producten. In de komende tijd hoopt Kok het centrum bovendien verder uit te bouwen door bijvoorbeeld aansluiting te zoeken bij de topsector Agri&Food en het EU-programma Horizon 2020.