Topdrukte bij ontvangst internationale studenten

Het aantal internationale studenten van buiten de EU groeit dit studiejaar met 75 naar 450. Dat leidde gisteren tot topdrukte bij de inschrijving van deze studenten.
Albert Sikkema

Net voor de start van de AID strijken de meeste nieuwe buitenlandse studenten in Wageningen neer. Ze schrijven zich in bij het Student Service Center in Forum, waar ook de gemeente Wageningen tijdelijk haar intrek heeft genomen, zodat de studenten zich ook gelijk in het bevolkingsregister kunnen inschrijven. Dat leidde vandaag tot wachtrijen voor het provisorische gemeenteloket in Forum.

De universiteit zorgt ervoor dat alle internationale een kamer hebben. Elk jaar is het weer een opgave om goed in te schatten hoeveel nieuwe studenten van over de grens komen. Het aantal studenten uit niet-EU-landen is bekend bij het Student Service Center, omdat die studenten tijdig een verblijfsvergunning moeten aanvragen .

Volgens afdelingshoofd Janneke Hermans van het International Office van de universiteit stijgt het aantal nieuwkomers van buiten Europa dit jaar met 75 tot zo’n 450 studenten. Die groei kan zij opvangen met de beschikbare kamers voor buitenlandse studenten. De universiteit heeft in totaal zo’n tweeduizend kamers beschikbaar voor buitenlandse studenten. Hoeveel EU-studenten een opleiding in Wageningen volgen, wordt pas in de loop van komende maand duidelijk.