‘Toen we de haven uit voeren werden de eersten al zeeziek’

Nils en Lars, twee studenten van de opleiding Kust en Zeemanagement bij Van Hall Larenstein, studeren af op de Noordzee. Een geweldige ervaring, ondanks de enorme misselijkheid.

Wie? Nils Bloem en Lars van Garderen Wat? Studenten Kust en Zeemanagement bij Van Hall Larenstein Waarom? Vertoeven samen voor hun afstudeerproject tien dagen op een schip op de Noordzee om plastic afval in kaart te brengen Al misselijk? Ja, we zijn kotsmisselijk. Toen we goed en wel uit de haven waren, werden de eersten al zeeziek, door het onstuimige weer. Hiervoor leken we niet echt gevoelig voor zeeziekte, maar voor de zekerheid hadden we wel pillen gehaald voor als het echt ging stormen op zee. Maar het maakt niet uit want het is geweldig om ervaring op te doen als deelnemer aan een expeditie en met het leven aan boord. Wat zijn jullie precies aan het doen? We willen meer duidelijkheid geven over de schaal van het probleem van plastic afval in de Noordzee. Het gaat ons om de zogenoemde ‘microplastics’, deeltjes kleiner dan 5 mm. In veel scrubs en andere verzorgingsproducten zoals peelings, douchegels en zelfs tandpasta zitten kleine deeltjes die door het doucheputje gespoeld worden. Ze passeren de waterzuivering en komen uiteindelijk in de zee terecht. Ook drijven er microplastics rond die afkomstig zijn van grotere stukken plastic.

Zulke kleine deeltjes, is dat echt erg? Plastic heeft de eigenschap dat het giftige stoffen aan zich hecht of zelfs opneemt. Wanneer de mens vis- of andere zeedieren eet die op hun beurt plastic hebben gegeten waar giftige stoffen aan of in zitten, kan dit gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. De resultaten van ons onderzoek zullen worden gebruikt door Stichting De Noordzee om hun campagne tegen plastic afval te ondersteunen en te gebruiken in hun lobbywerk om tot strengere maatregelen te komen tegen de vervuiling van de zee met plastic afval.

Nog meer voorbereidingen getroffen, naast de pillen tegen zeeziekte? Naast de voorbereiding rond het onderzoek en de communicatie tijdens de expeditie, hebben we ons vooral voorbereid op het gebied van veiligheid. Samen hebben we een maritieme veiligheidstraining gehad waar we hebben geleerd hoe we moeten handelen tijdens een noodsituatie op zee. Bijvoorbeeld hoe we noodsignalen moeten gebruiken, hoe reddingsvlotten werken tijdens en hoe je moet ontsnappen uit een helikopter die ter water is gekomen. Nils en Lars houden een blog bij over hun wederwaardigheden op zee: http://www.noordzee.nl/lars-en-nils-op-expeditie-doggersbank/