Wetenschap

Toch zakt Wageningen vijf plaatsen op ranglijst life sciences

Wageningen UR is gezakt van plaats 17 naar 22 op de World University Ranking van life sciences universiteiten. Van de Europese universiteiten scoren vier Engelse universiteiten en het ETH uit Zurich beter op de ranglijst van Times Higher Education.

Op de algemene ranglijst van Times Higher stijgt Wageningen UR van plaats 75 naar 70, maar in het veld van de levenswetenschappen verliest de universiteit wat terrein. Dat komt vooral omdat enkele andere universiteiten – drie Amerikaanse, een Canadese en een Zwitserse – een betere score krijgen dan vorig jaar en nu boven Wageningen UR eindigen. Die krijgt nu 77,8 punten, tegen 78,4 punten vorig jaar. Wat de oorzaak van de lichte daling is, is onduidelijk. De score is opgebouwd uit meerdere posten, zoals de publicatie- en citatiescore van de onderzoekers, de student-staf-ratio, het beschikbare onderzoeksbudget vanuit de overheid en de markt, en de internationale mix van studenten en docenten. Lijstaanvoerder is het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) met 91,6 punten. Het ETH Zurich heeft Wageningen ingehaald als beste life science universiteit in mainland Europe met een score van 80,2. Utrecht, vorig jaar nog 30-ste met 66,6 punten, is uit de top-50 verdwenen. De universiteit van Gent staat nu wel in de lijst, op plaats 48.