Studentenleven

Tips voor een groenere studententijd

Hoe je als student duurzamer kunt leven, doet literatuurwetenschapper en columnist Roos van Rijswijk uit de doeken in het onlangs verschenen boek Nog groener! Van lokaal bier drinken tot je eigen shampoo maken: alle mogelijke onderwerpen komen voorbij. Op een nuchtere manier helpt het boek je milieubewustere keuzes te maken.
Echica van Kelle

De schrijfster van Nog groener! eet af en toe vlees, doucht heel warm en spuugt weleens gedachteloos een kauwgompje in de goot. Toch weet ze je ervan te overtuigen dat ook jij milieubewustere keuzes kunt maken. Ze publiceerde dit boekje in samenwerking met het Green Office van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Nog groener! gaat in op zaken als schoonmaken – je kunt voor bijna alles in huis schoonmaakazijn gebruiken –, kleding en groen bankieren. Ook minder vanzelfsprekende onderwerpen, zoals duurzame muzikanten en groene zoekmachines, komen aan bod. Daarnaast bevat het boekje interviews met jonge groene ondernemers en met schrijver en ex-politicus Jan Terlouw.

‘Studeren is een bezigheid die soms zo intens is dat het stijgen van de zeespiegel je werkelijk geen hol interesseert’, schrijft Van Rijswijk in het hoofdstuk over groene universiteiten. Ook in de rest van het boekje is haar toon nuchter, grappig en gezellig.

Niet alle tips zijn even bruikbaar – ‘volg een hipster op straat om te checken of je een lokale brouwerij in de buurt hebt’ –, maar het geheel is erg nuttig. Zo is maximaal vier minuten douchen eigenlijk prima te doen. Je vraagt je af waarom je eerder tien minuten nodig had.

Op de laatste pagina’s van het boekje staan vijfentwintig uitdagingen, zoals ‘eet twee weken geen vlees’ en ‘breng een kapot apparaat naar je lokale Repair Café’. Dit nodigt uit om gewoon eens te beginnen – wat precies de intentie van Van Rijswijk lijkt.

Nog groener! is geen e-book maar een gids van (ongebleekt) papier, ‘om cadeau te doen of te laten slingeren’. Na het lezen begrijp je dit. Het is een boekje dat je wilt delen en tegen wilt komen op je bureau, om je eraan te herinneren een duurzame keuze te maken. Vandaag.