Cultuur
Dier
Landbouw

Tientallen mensen proeven insectenijs (video)

Drie Wageningse studenten hebben op de Grote Markt in Wageningen bijzonder ijs uitgedeeld. Het was deels gemaakt van krekels. De studenten willen op deze manier mensen laten wennen aan het eten van insecten.

Tiny Foods studenten (vlnr) Joar Nilssen Yannick van Gelder en Rens Stokman. Foto: Ronald van Drie

‘Wat is dat?’ Een man van midden in de zestig kijkt nieuwsgierig in de ijscokarvan Antonion’s die op de markt staat. ‘IJs gemaakt van krekels’, zegt RensStokman, een van de studenten. ‘We hebben ook hele krekels die je als toppingeroverheen kan strooien voor de smaak.’ De man kijkt Rens verschrikt aan.‘Gadverdamme, dat hoef ik niet.’ Hij loopt snel weg. Stokman kijkt hem na, ’Mensenkrijgen snel een schrikreactie van insecten. Dat willen we dus doorbreken metdit ijs.’

De krekeltopping

In een uur tijd probeerden ongeveer honderd mensen het ijs van Tiny Foods,zoals de groep studenten heet. Ze onderzoeken hoe ze insectenvoedsel populairkunnen maken. Ze produceren bitterballen, smoothies en nu ook ijs gemaakt vankrekels. Yannick van Gelder: ‘Krekels zijn het meest efficiëntst te kweken ensmaken het lekkerst van de insecten die we hebben geproefd. Pissebedden warenbijvoorbeeld muf en vies. Over twee jaar willen we onze producten op de markt gaanbrengen.’Bekijk hieronder de video waarin Resource-redacteur Ronald van Drie het krekelijs proeft: