Het echte werk
Studentenleven

Tien minuten lopen? Da’s raar in Texas

Wie? Ruud Steenbeek, masterstudent Earth and Environment.Wat? Onderzoek voor masterthesis bij Baylor UniversityWaar? Waco, Texas, USA
Evelien Castrop

‘Ik ben in Texas terechtgekomen via een docent die onderzoek doet naar stress in ecosystemen door chemische stoffen. Ik had hem gevraagd naar mogelijke thesisplekken buiten Europa waar ik ook laboratoriumwerk kan doen. Hij bracht me in contact met dit lab, waar ze meteen enthousiast waren. En na een paar skypegesprekken was voor mij ook duidelijk dat ik die kant op wilde. Mijn begeleider hier is de meest gedreven onderzoeker allertijden. Hij lééft voor zijn papers.

Puzzelstukje

Ik kijk naar een bepaalde algensoort die door het zouter worden van de rivieren steeds verder het binnenland in trekt. Deze alg stoot gif uit dat vissen doodt, en is dus een probleem voor de visserij. We weten al dat zout invloed heeft, maar niet of de nutriëntenverhouding in het water ook een rol speelt. Ik kijk specifiek naar de invloed van de verhouding tussen stikstof en fosfor. Ze doen al dertig jaar onderzoek naar deze alg; er zijn heel veel factoren die meespelen. Ik hoop een klein stukje van de puzzel op te lossen.

Ik woon maar tien minuten lopen van de uni, maar Amerikanen vinden het toch raar dat ik lopend kom. Meer dan vijf minuten lopen vinden ze gek; echt iedereen pakt hier de auto voor alles. Ik vind zelf dat ik nog geen auto nodig heb, omdat je bij de universiteit veel barretjes en typisch Amerikaanse eettentjes hebt.

New Orleans

Ik ben vorige week naar een wedstrijd van American football geweest. Vergeleken met Nederlandse sportwedstrijden is dat heel veel entertainment en dan een beetje football. Verder heb ik nog wat plannen om te reizen. Mijn ouders komen nog langs en dan gaan we naar Houston. Half oktober ga ik zelf mee op veldwerk in Utah, in de buurt van Salt Lake City, en dan komen we langs de Rocky Mountains, dus dat is wel echt vet.

Aan het einde heb ik nog een maand om rond te trekken. Dan wil ik graag naar Nashville en New Orleans, de country-, blues- en jazzsteden. Dat lijkt me echt heel cool. Ik ben geen groot fan van die genres, maar ik vind muziek heel leuk en blues en jazz ook wel af en toe. Maar ik wil vooral meemaken hoe het daar is. En er komen nog vrienden langs uit Boxtel. Met hen ga ik twee weken met een busje rondtoeren. Dus genoeg te doen de komende tijd.’