Theater op je kamer

Roomservice bracht donderdag 6 november het Wageningsecentrum tot leven. Tien kleinkunstenaars traden op in de intieme ambiance van een studentenkamer.

In ‘Witte Wilma’was het publiek de speelbal van mime-act Tamar Blom. Drie halfnaakte mannen beginnen eerst met hun hoofd tegen de muur van de woonkamer te bonken. Vervolgens schuiven ze met lege blik onderzoekend door de ruimte. Ze komen steeds dichter bij de door de kamer verspreide mensen. Ongemakkelijk dichtbij, in vreemde houdingen en soms een ongemakkelijke aanraking. Er klinkt zenuwachtig gegiechel. De één begint te lachen als de mimespeler plots bij hem staat, de ander verstart en een derde kijkt strak terug in de ogen van de artiest. Opgelucht, verwonderd maar ook vertwijfeld wat er nu precies is gebeurd, verlaten de bezoekers de woonkamer. Op naar de volgende voorstelling.

UITVERKOCHT

Wie het wat rustiger aan wil doen, kan terecht bij de Belgische Maud Vanhauwaert. De finaliste van het Leids Cabaret Festival 2013 vertelt ontwapenend en vol humor over haar schooljeugd en draagt een gedicht op met ‘Hollandse’ tongval. Dat Vlaams schijnt je toch maar te laten inkakken’. De woonkamer van Bolus 9 in het Bowlespark, waar zij optreedt, ligt bezaaid met matrassen. In de keuken verkopen de bewoners taart, bier en fris. Het evenement van Studium Generale was sneller uitverkocht dan voorgaande jaren. De bezitters van een kaartje konden rekenen op een exclusieve voorstelling van onder anderen gitaarvirtuoos The Flamenco Thief, skaband ROLF de Band en eenmans theatershow BoNudget, die een speciale show voor Roomservice had gemaakt.