Student - 8 oktober 2012

Tevreden met regenachtig Food4You

Regenachtig was het, en koud. Toch waren organisatie en bezoekers tevreden over de zesde editie van de Food4You-publieksdag. ‘Fijn dat het weer over de inhoud gaat. Maar, als iemand me een hapje aanbiedt zeg ik geen nee.'

Met ditwagentje konden toeschouwers gezouten teksten op straat laten schrijven.
Met verbazing kijkt Julia naar een plaatje van een angstaanjagend grote bacterie. ‘En, waar denk je dat de meeste bacteriën op zitten?', vraagt promovendus Karin Metselaar van levensmiddelenmicrobiologie. De ongeveer tienjarige Julia kijkt aandachtig naar de woorden ‘gehakt' en ‘kip'. Ze weet het niet en ook haar moeder twijfelt. ‘Kip', gokt moeder Greetje Meijer. Een korte stilte volgt. ‘Nee, in gehakt', reageert de Metselaar rustig. ‘Maar, inderdaad, áls er bacteriën op kip zitten, zijn die vaak gevaarlijker.' Julia geniet zichtbaar van de quiz. ‘Hebben jullie volgend jaar dezelfde vragen?', vraagt ze enthousiast, ‘Hopelijk wel, want dan weet ik echt alles'.
Vooral geen braderie
Verderop staat een standje over alternatieven voor zout. Twee studenten demonstreren hoeveel zout gemiddeld aan eten wordt toegevoegd en promoten kruiden als alternatief. ‘Verrassend', aldus de Edese Jannie Pastoors, al jaren een vaste bezoeker. ‘Eerst dacht ik, mijn bloeddruk is normaal, dus dan hoef ik ook niet op zout te letten, maar door deze informatie ga ik zeker anders koken.' 
Die inhoudelijke en persoonlijke opzet was precies de bedoeling van de zesde editie van Food4You. ‘Goed dat het geen braderie geworden is', zegt bezoekster Judie Boekwijt. ‘Soms word je overdonderd door hapjes en folders en volgens mij schiet je dan je doel voorbij. Maar als iemand me wat te eten aanbiedt, zeg ik geen nee hoor. '
Discussie
Over de opzet bestond vooraf veel discussie. Tot ergernis van lokale ondernemers wilde de organisatie het festival dit jaar naar de campus verplaatsen om zo het braderie-imago uit te bannen. Uiteindelijk werd gekozen voor een compromis: wel in de stad, maar veel geconcentreerder en met een grotere focus op de inhoud met als thema ‘zout'. ‘Het moet infotainment zijn', zegt hoogleraar Frans Kok van humane voeding. Behalve het weer is hij content met de nieuwe opzet. Food4You trok namelijk zevenduizend bezoekers, en dat waren er - waarschijnlijk door de regen - drieduizend minder dan vorig jaar.

Re:ageer