Tenure track helpt vrouw niet genoeg

Tenure track geeft vrouwelijke wetenschappers in Wageningen betere vooruitzichten op bevordering. Maar op de man-vrouwverhouding aan de top is er nauwelijks effect.
Roelof Kleis

Dat concluderen onderzoekers Martha Bakker (Landgebruiksplanning) en Maarten Jacobs (Culturele geografie) in een studie naar de effecten van carrière-instrument tenure track op de doorstroming van vrouwen naar de wetenschappelijke top. Zij vergeleken de promotiekansen van mannen en vrouwen in de vier jaar voor de invoering van tenure track (in 2010) met die in de vier jaar erna.

Daarbij keken ze naar de bevordering van jonge onderzoekers naar de rangen van universitair docent (UD2 en UD1), universitair hoofddocent (UHD2 en UHD1) en uiteindelijk persoonlijk hoogleraar. Bakker en Jacobs berekenden met die cijfers de promotiesnelheid: het aantal bevorderingen in een jaar gedeeld door het aantal mensen met de rang waaruit werd bevorderd.

Aspasia

De resultaten zijn duidelijk. Met tenure track zijn vrouwen beter uit. Na 2010 is de promotiesnelheid van vrouwen 64 procent hoger dan die van mannen. Maar dat voordeel verandert, dankzij het kleine aantal promoties, aan de totale man-vrouwverhouding weinig. Zonder aanvullende maatregelen werken er pas over een eeuw evenveel vrouwen als mannen in de hogere wetenschappelijke rangen.

Bakker pleit daarom voor positieve discriminatie. Geld voor eventuele maatregelen is er al: een potje van 150.000 euro dat over is van de zogeheten Aspasia-beurzen voor Wageningse wetenschappers. Aspasia is de naam van de beurs waarmee de NWO vrouwelijk wetenschappelijk talent een zetje in de rug geeft. Wageningen telt zeven vrouwen die zo’n beurs hebben gekregen.

Lees het hele verhaal morgen in Resource magazine.