Student - 21 juni 2010

Teamwork

In de laatste periode volgden veel studenten projectvakken, met alle problemen van dien. Waarom zijn mensen zo verslingerd aan groepswerk tegenwoordig?

Als je erover nadenkt is een hele inefficiënte werkvorm om met een man of vijf, zes, aan hetzelfde project te werken, maar toch hebben veel PGO-vakken op de universiteit deze structuur.
Ik hoorde laatst over een groep ambtenaren die aan een bepaald beleid werkten. Een onderzoeker liep een tijdje met ze mee om het proces in kaart te brengen.  Het bleek dat voor elke 32 uur dat deze hoog opgeleide ervaren ambtenaren zelfstandig aan het werk waren, ze 34 uur vergaderden. Het groepsproces kostte dus meer tijd en aandacht dan het werk zelf, terwijl de samenwerking efficiëntie zou moeten bevorderen.
Deze periode had ik twee PGO-vakken en ik heb weer van alles gezien.  Groepen die uit elkaar vallen, soms zelfs met ruzie. Groepen zonder iemand met leiderstalent. Groepsleden die erop gokten dat anderen het wel voor ze zou opknappen, tot grote frustratie van de rest. En net als bij de ambtenaren eindeloze koffiepauzes en e-mailbarrages om de boel op de rails te houden.
Al gauw zijn groepsleden niet meer bezig met werken maar met zichzelf profileren in een bepaalde rol binnen die groep. In de sociale psychologie en sociologie is veel onderzoek gedaan naar groepsdynamieken omdat het complexe situaties op kan leveren die anders zijn dan de som der individuen zou doen voorspellen. Zie bijvoorbeeld 'de Golf', een verhaal over een schoolmeester die met zijn klas een experiment over fascisme doet. Zo'n vaart zal het niet lopen, maar ik denk wel dat het op teveel manieren mis kan lopen.
Met zijn tweeën werken zou al een groot deel van die problemen doen verdwijnen, maar het liefst ben ik helemaal zelf verantwoordelijk voor mijn product. Dan moeten de vakdocenten wel vijf of zes keer zoveel nakijken. Misschien is het toch waar dat groepswerken efficiënter is, maar dan niet vanuit het perspectief van de student.

Re:ageer